torsdag 31 mars 2011

Inspiration ur bokhyllan

Hej!
Tänkte berätta lite om utställningen jag var på igår, men börjar med en liten tillbakablick.

Under förra sommaren gick jag en veckolång kurs för Mikael Svensson i Vänersborg. Är säker på att det är många som delar min uppfattning, att han är otroligt inspirerande som kursledare.
Tror det var fler än jag under den veckan, som också tyckte att han hade en väldigt inspirerande bokhylla. Ja inte själva hyllan förstås, utan snarare innehållet.....

Där gjorde jag nämligen en ny "bekantskap", Sonja Hahn-Ekberg. Genom boken "Textila Juveler Sonja Hahn-Ekberg smyckeskonstnär, skriven av Lillemor Derr.

Blev så fascinerad av alla bilder av de otroligt vackra smycken hon skapade av trådar, ibland tillsammans med någon/några trä - eller metallbitar. Ibland med annat t.ex rester av vattenfärgs"puckar", men aldrig med silver, guld eller ädla stenar. Hon repade upp thaisiden och lindade dessa tunna trådar runt kartongbitar.

Nu visas några av hennes alster på Ebelingmuséet i Torshälla, under tiden 19 mars - 15 maj.
Det är en liten utställning med ca 10-15 föremål. Men så otroligt vackra, och så roligt att nu få tillfälle att njuta av några "på riktigt".
I ingången till utställningssalarna såg jag några tidningssidor bl.a denna

Tyvärr var det lite svårfotograferat eftersom smyckena fanns bakom glas, och det blev sådana reflextioner. Men några bilder av hennes alster har jag hittat i en blogg. Om ni är intresserade av dessa, så får ni lov att scrolla ganska långt ner på sidan till inlägget som kallas Rainbow Bright march 1, 2010.
Och här finns ytterligare lite mer att läsa om henne länk

Ha det bra!
Katarina

6 kommentarer:

Gudrun sa...

Trevlig att lära känna denna fantastiska smyckeskonstnär för första gång.Oerhört välgjorda och fint komponerade alster.
Tack,Katarina!

Gunilla.B sa...

Fantastiskt vackra smycken!

annicka sa...

Åh jag förstod inte förrän vilken smyckeskonstnär du sett på museet. Så roligt att få se dem på museet"riktigt" Länkarna var fina att se och Ett

lisailysekil sa...

När jag var på Öland i somras så hamnade jag på en textilutställing, tror det var på Himmelsberga museum (?)och där fanns hennes fina alster med, helt otroligt vackra och jag är så glad att jag fått se dem irl. Kram fr Lisa i Lysekil

Katarina sa...

Tack, för att ni tar er tid att skriva några ord så här i kommentarsfältet. Det uppskattas!
Svar till aliceilys: Det stämmer att det var Himmelsberga. Hittade den här länken http://tinyurl.com/3jft5d8 när jag sökte fakta om Sonja.
Katarina

lily of the valley sa...

Hittade detta när jag saknade min farmor och googlade på henne… vad fint du skrev. Hon var fantastisk, underbar- vild och galen, samtidigt elegant, långa ben, älskade god mat o bakelser. Helt fantastisk lägenhet. Intressanta vänner. Gav världens bästa råd. Älskade att bara ligga på hennes soffa och läsa och lyssna på vinden i träden. ❤️ Tack för detta fina ❤️