lördag 21 januari 2012

Fortsätter med stickningen,

om än i maklig takt.
Diagrammet i beskrivningen fick mig att börja tänka tillbaks ett antal år, närmare bestämt ca 30.....
För i början av 80-talet fick jag förmånen att delta i en studiedag, som hölls av japanskan Mieko Yano, som bodde i Göteborg. Det gav mersmak...... Inte bara jag kände så, utan resultatet av den dagen blev 3 helgkurser. Den första kan ha varit 1983, i alla fall är det första kompendiet tryckt det året.
I Japan har man ingen gammal sticktradition som vi har här. Det var först i början av 1900-talet som stickningen blev alltmer populär. Och handstickningen utvecklades och fortsätter att utvecklas, utifrån maskinernas sätt att arbeta.
Vad skiljer då den japanska stickningen från vår? Inte lätt att sammanfatta i någon/några meningar.
Maskorna ser förstås likadana ut här som där, om man sen håller, och rör stickorna annorlunda vet jag inte. Men jag har bl.a. lärt mig betydligt snyggare, "osynligare" monteringar, lärt mig lägga upp maskor på flera olika sätt, beroende på vilken stickning som kommer där efter. Maska av, eller kanske rättare sagt "sy av" det stickade. Olika japanska sticksymboler......
En del av proverna gjorda under steg1. Proverna hann bli åtskilliga.....

I steg 1 ingick följande moment:
 Olika uppläggningar -  med virknål, resåruppläggning (1x1 resår, resp 2x2 resår)
 Olika sticktecken och hur man stickar efter diagram
 Avslutning (med stoppnål) av resårstickning (1 x1 resp 2 x2 resår) rakt resp rundsticknin
 Hopfogning - varv mot varv 1 (slätst. – avigt – rätstickning)
                   maskor mot maskor 1  (slätst. – rätst.- resår)
                   varv mot varv 2 
                   maskor mot maskor 2
                   varv mot maskor
Förlängning eller förkortning av stickat stycke
Axellutning – sneddning  (höger resp. vänsterlutning)
Montering av axel
Hål     knapphål – tumme – ficka
Mönster – egen modell
Avslutningsuppgift:  sticka en miniatyrväst efter japanskt diagram

Några fler inlägg kan det nog tänkas bli om detta ämne......

Nu blir det lite stickning i tv-soffan.

4 kommentarer:

annicka sa...

Jag har aldrig tänkt på hur många olika sätt det finns att sticka på. Intressant läsning

Gudrun sa...

Intressant. Vilken härlig kunskapskälla du har att ösa ur.

Kram Gudrun

Christina sa...

Intressant! En liten gruldgruva med olika tekniker. Ser fram emot kmmande blogginlägg. Kram Christina

2ne sa...

Dette ser spennende ut :-)