söndag 15 juli 2012

Utställningarnas sommar?

Hur kommer denna sommar att sparas i minnet? Som sommaren som regnade bort? Nej, jag föredrar att minnas den som sommaren med alla utställningar!
Det började med Anna-Greta Lindströms utställning av kviltar på The Nut House i närheten av Upplands Väsby i mitten av juni. Fortsatte sen med div. utställningar i Paris. Hann också med alla löven på Liljevalchs. Och sista dagen i juni var det dags för Stadsmuséet  i Eskilstuna.

Ångloket har fått ny destination, det går till Liljeholmen och Ropsten.:-))

Medan de övriga mest var på Faktotum och i ångmaskinssalen, så passade jag på att "smita" över till utställningen "Handkraft? Ja tack!
Den pågår hela sommaren ända fram till 21 oktober. Vissa dagar finns det även tillfälle att prova på olika tekniker.

Denim,  i form av gamla jeans är ju ett tacksamt material att återbruka.

Vävt och tovat.

Lappteknik är ju ett annat sätt att ta vara på gamla textilier.

Brodera kan man göra både "traditionellt" samt betydligt "friare".

Stolar är ju väldigt tacksamt att "återbruka". Fanns betydligt fler än dessa....

Vissa "grejer" är ju mer kreativa än andra:-))
Och allt kom inte med här i inlägget.

Uppskattar verkligen vårt vackra och innehållsrika stadsmuseum! Inte så stort, men variationsrikt, och allting gratis!

Höll ju på att glömma 2 andra uställningar:-))
Har också varit på Nordiska Muséet och sett Skolslöjden under 100 år, samt vävutställningen där.
Även Waldemarsudde fick ett besök för att se utställningen "Lilli och prinsen" - 100 år av hemslöjd och textil konst".
Den kan jag verkligen rekomendera! Vilka fantastiska svenska vävkonstnärer! Många kände jag till innan, men jag "upptäckte" även en för mig ny sådan, nämligen Annika Ekdahl.
Titta gärna in i hennes galleri av bilder och njut!

Och än är sommaren inte slut..... Det finns fler utställningar som lockar!:-))

Hoppas ni alla som brukar besöka mig här, också har en härlig sommar, även om vädret kanske inte alltid är det önskade!

 


2 kommentarer:

annicka sa...

håller med dig, så många fina utställningar det finns att se runt om i vårt land!

Anonym sa...

Vilka härliga utställningar du varit på. Å härlig resa till Paris också. Spännande saker du verkar hålla på med i syrummet!! Kram Anneli