lördag 12 januari 2013

Funderande........

Genom att provsy lite till med ytterligare en tråd, så har jag hittat en kombination, som ser bra ut så här långt i alla fall. Hoppas det gäller, även när täcket hamnar under nålen:-))

Men hur ska jag kvilta då ?? Vet ungefär hur jag vill att det ska bli, men hur kommer jag dit......
Det blir till att testa lite olika alternativ. Ett sätt som fungerar bra för mig, är att lägga en bit plast över täcket, och skissa med vattenlöslig penna. Fota - föra över till datorn -torka bort - testa nytt osv.........


Eller kanske så här?

Dels får man en liten känsla för hur det skulle kunna se ut, men också lite av hur det skulle kännas att sy det.
Det liksom "flyter" olika bra, och en del känns roligare än andra....... Bra att få lite känsla för det, redan innan man börjar sy. 

Det här var några alternativ som jag provade. Få se om det blir något av det......

Hoppas på, att ni har lust att dela med er hur ni gör, när det börjar bli dags att kvilta!

Igår kom brevbäraren med en tråd, som var ännu bättre i färg än den som redan fanns hemma.
Så nu är det väl bara att sätta igång då.....

Fast det får nog bli en annan liten sak innan jag kör igång med detta.... fick en idé för någon vecka sen som nog måste testas först:-))

Ha en skön helg! Kanske lite tid i syrummet eller något annat roligt?

8 kommentarer:

Gunilla sa...

Jag har tittat på Dina "krumelurer" och det jag tycker är fint är "kullerstenarna" och även echo-kviltning.
I blocken kanske det skulle vara fint med litet dikeskörning?
När jag kommit så långt så det är dags att kvilta, har jag mycket bråttom och planerar inte alls så väl som Du gör :-)
kram

quilt-majan sa...

Verkligen noggrann när du planerar, jag gör nog lite som Gunilla, lite planering lägger det i maskinen och syr på känsla. Så spännande att se fortsättningen på det här jobbet:)

annicka sa...

Du delar alltid med dig av bra tekniska ideer. Rita på plast- en mycket bra ide´.
Hur jag gör- när jag då äntligen kommer till skott? Tänker länge länge och har det i huvudet...men får sällan ned det visuellt innan jag syr...
Men som du skriver att fota innan är ju bra för på så sätt blir det ju ett bibliotek till slut med olika ideer som är ditt eget.

Catarina C sa...

Tack för en braig idé med att rita kviltningen på plast. Jag försöker nog att testa med papper och penna olika kviltidéer innan jag syr. Har ju hänt att jag måste ta till herr Sprätt och det är inte roligt när man frihandskviltar. Kram

Annika sa...

Ja, när det kommer till kviltning är det ju så individuellt. Jag brukar surfa runt och titta på andra hur de gör. Låta mig inspireras och inte backa för att prova något nytt. Jag vill gärna blanda former. Allt för att lyfta fram olika delar i kvilten. Själv är jag urkass på att kvilta "rakt" eller i diket så det utesluter jag helt, för det blir bara fel. Jag resonerar som att "träning ger färdighet" och är inte rädd för att tycka det blir olika över kvilten eftersom jag tränar under tiden. I det stora hela så syns inte det.

Himla smart det där med att lägga plast på. Fiffigt :)

Kram Annika

Birgitta i Gävle sa...

Vad smart med plasten som du ritar på! Tack för den idén.
Själv är jag nog "slarvigare". Funderar en stund, syr och kanske sprättar.

Dollandesign sa...

Tack snälla Du för ett så käckt tips! Detta Du visar med plasten och den vattenlösliga pennan. Det ska jag sannerligen pröva.

Dollandesign

Anneli sa...

Vilket smart tips, det skall jag ta till mig! Kram Anneli