måndag 18 mars 2013

Nu ska här kviltas......

Eftersom en del hst  i bytet hade väl liten sömsmån, så sydde jag en ny söm på dessa. Och kompletterade med några till för att kunna göra detta utlägg.
Fyllde sedan på med några tyger som jag gärna ville bli av med, för att få ihop en baksida.
Fast den får ni se först när täcket är klart. Snyggt blev det inte:-)) Men eftersom det är ett överkast, och inte ett mystäcke, så gör inte det så mycket tycker jag.
 
Under helgen har jag nu "mackat" täcket. Tur för min rygg, att det denna gång var mindre än ett dubbelsängstäcke, för då brukar jag få hålla till på golvet när jag lägger ihop det.
Nu kunde jag göra det på mitt höga skärbord. För denna gång räckte inte säkerhetsnålarna till, så jag fick tråckla en hel del.
(De flesta säkerhetsnålarna sitter kvar i dubbelsängstäcket, som jag började kvilta för ett tag sen.)
"Belönade" mig med jämna mellanrum med avsnitt från The Quiltshow. Under helgen fanns ju möjlighet att titta på väldigt många  program gratis. 
Så nu har inspirationen fyllts på, med fler "Pimms" (project in my mind):-))
 
Känns lite "pyrt" att inte kunna kvilta på Pfaffen, med sitt större utrymme. Hämtade ut den från servicen i lördags.
 
Så här ser stygnen ut på avigsidan, de första stygn som sys......
Här behöver ju övertråden spännas mer. Detta är grundinställningen, och den går inte att  höja mer!
 
Stygnen som är sydda med D 1:an här på provet, är sydda med annan tråd.
När jag först provade samma tråd, som på Pfaffen, på D1:an, blev baksidan inte heller helt bra med grundinställningen. Men där går det att spänna övertråden mer, så att sygnen ser bra ut även på avigsidan.
 
Dags att fortsätta kvilta! 

3 kommentarer:

Catarina C sa...

Oftast kan det vara så vid byten, men bra att du hittade på en egen lösning. Nu är du på god väg med ditt täcke! Kram

annicka sa...

Det där med symaskinen måste reta dig enormt, hur kan det komma sig att den inte blev lagad...liknar min Sapphire historia som sen löste sig så bra. Din baksida blir nog bra den med-tror faktiskt inget annat!

Gudrun sa...

Så vackert!

kram Gudrun