onsdag 15 maj 2013

Minns ett ordspråk...
från min skoltid, som lät så här (om jag nu minns rätt vill säga:-)): Wenn jemand eine Reise macht, hat er etwas zu erzählen. På svenska skulle det väl bli så här ungf. "När man har gjort en resa så har man något att berätta", och det stämmer säkert, men den kan också väcka frågor.

Har varit en vecka på Sicilien, och där är ju växtligheten en helt annan än här hemma. Det vi kan ha som krukväxter, växer ute som stora buskar, t.ex hibiskus och nerium. Det jag funderar över är en del träd, men det finns också några som jag känner igen.

Att detta är ett olivträd var inte svårt att se. Just detta fanns i nationalparken "Riserva Naturale  Dello Zingaro" (Lo Zingaro), och det var ju som synes också ett utmärkt klätterträd:-))

 
Det här trädet i Scopello tänkte jag inte riktigt på vad det var för sort, men stort var det.
Det behövdes 4 vuxna plus 2 barn för att nå runt stammen, och då behövde vi gå upp lite på rötterna för att klara av det.
 
Något jag inte känner igen, och inte heller hittat i de växtböcker jag har sökt i, är denna buske el. möjligen litet flerstammigt träd. Denna såg vi i Trapani vid linbanan upp till Erice.
Blommorna ser ju ut som diskborstar.
 
I Palermo såg vi ett enormt träd som vi dock inte behövde fundera över vad det är eftersom det var utmärkt på skylten, en ficusart. Just detta lär vara drygt 100 år, eftersom det tydligen planterades 1911, som 150 års minne av Italiens enande.
Så roligt med utväxterna från grenarna, som sen slog rot när de nådde marken. Och ett jätteroligt "kurra gömma" träd var det för de som var tillräckligt små, att ta sig igenom:-))
 
I Monreale på innergården vid "il duomo" (katedralen) fanns 3-el var det 4, märkliga träd.
Bladen hade endast kommit på något/några av dem, men de bar alla märkliga frukter/frökapslar i olika stadier.
 
Det liknar mest kakaoträd i de böcker jag tittat i, kan det vara det?
 
Hoppas att någon som ev. läser detta känner igen de växter jag funderar över! Vill så gärna veta vad det kan vara!
 

3 kommentarer:

Gudrun sa...

Fantastiska och roliga träd också:-))
Hoppas du kan få hjälp med namn på dem.
Kram Gudrun

Wivi sa...

"Busken" med de röda blommorna heter Flaskborstträd och kan bli flera meter högt.
Det nedre träder ser ut att vara ett Bomullsträd. Det är väldigt taggigt.
Se min blogg http://wivispyssel.blogspot.se/2012/03/sol-igen.html
Kram

annicka sa...

Ja från mig kommer inte ett enda förslag, träd är inte min starka sida! Ordspråket användes flitigt av min svärmor! Kul att "se" det igen. Bilderna på träden är fina-lite annorlunda motiv. Antar att resan var trevlig ;)