fredag 8 november 2013

Barcelona 2 - byggnader
Så många fantastiska byggnader det finns där! Gamla, moderna, fantasifulla, stora, små, härliga hus. Sen dessutom alla kyrkor, katedraler.......
Här kommer en del bilder, mest av okända byggnader, fångade under bussrundtur (därav lite märkliga vinklar) och promenader.


Detta är/var ett sjukhus som heter Hospital de la Santa Creu i de Santa Pau. Det användes som sjukhus fram till 2010, nu var det mer som en byggarbetsplats. Så tyvärr kom vi ej åt att se de vackra trädgårdarna eller utsmyckningen inomhus. Där det lär finnas väggmålningar, mosaik och skulpturer, som skildrar Kataloniens historia.

 
Vilken kontrast mellan bankhusets svarta glasfasad och den äldre gatlyktan.
 Så kommer här till slut några mer välkända byggnader av Antoni Gaudí, som väl är/var Barcelonas mest kände arkitekt.
Casa Batlló här under är en allegori över S:t Göran och draken. Sant Jordi, som han heter här, är Kataloniens skyddshelgon. 
Taket är drakens rygg, och balkongerna (som fått formen av karnevals masker) är offrenas huvuden. 
Har ni börjat få nog av Barcelona? Det har inte jag. Så det kommer mera.....:-))

2 kommentarer:

annicka sa...

Ja nu fick jag lära mig nåt nytt om casa Battlo. Intressant

Kikki Ragnarsson sa...

Fortsätt du att visa bilder, det är så härligt att se vad du har sett. Jag känner igen flera fantastiska hus bl a de med "ögonen" och det vita "gallret". Just att det finns vackra saker överallt imponerade så mycket på mig. Jag hade nästan nackspärr av allt vi tittade på.