lördag 12 april 2014

Och nu kommer vi till Peru.....
Först flyg till Lima 3-4 tim, sedan vidare med nytt flyg mot Cusco (ca 1,5 tim). Cusco ligger drygt 100 mil inåt landet och på 3400 meters höjd. (Som en jämförelse så lär Gamla Stan i Sthlm ligga på 29,7 meters höjd).
Förstår nu varför idrottsmän ibland behöver träna på hög höjd - vi blev andfådda bara av att gå uppför en trappa:-))
Cusco ligger i en dalgång omgiven av höga berg. Centrum är torget Plaza de Armas. Och enl. guiden var det säkert att vistas där även efter mörkrets inbrott, fram till 22-23 på kvällen. Sen blev nog poliserna färre.....
Många kyrkor finns det i stan.Här på bilden syns den stora katedralen. På en annan sida av torget ligger ytterligare en stor kyrka.
Cusco har ca 350 000 invånare och många turister, eftersom Machu Picchu inte ligger så långt därifrån. Cusco var centrum i Inkariket, och likaså under spanjorernas tid i Sydamerika. Och att spanjorerna har gjort avtryck under sin tid där, kan man bl.a.  se på många byggnader.
En buss i trä (uppe t.hö.) har jag nog aldrig sett tidigare.....
Lösspringande hundar fanns det i överflöd, här som i Chile. Trafiken var tät på de gator där det gick att köra.
Vårt hotell låg på en parallellgata till torget.  Kyrkan som syns från hotellet är katedralen.
Det som man drack mest här var nog coca-the. Det var det vi bjöds på direkt vi kom till hotellet. Det sägs vara bra för att klara av den höga höjden. Och till frukost var det (bl.a.) marmelad på coca. Vi har dock inte tagit med oss vanan hem:-))
Och i efterhand har jag läst, att man bör undvika det om man kan förvänta sig att bli drogtestad vid hemkomsten......
Mycket folk var det ständigt i rörelse kring torget. Alltför många försäljare och skoputsare, för att riktigt vara avkopplande.... Förstår och respekterar att de försöker skaffa sig en inkomst, men det blir lite jobbigt i längden.
Kvinnorna har olika huvudbonader beroende på varifrån de kommer.

Tyvärr fick vi inte med oss några bra bilder från musik och danskvällen på en restaurang. Dessa är väl de minst dåliga......
Det mesta vi åt var väldigt gott, och det blev en del desserter också:-)
Den här skylten (dålig bild visserligen) såg vi på något ställe på hotellet. Om det endast var vid den, eller om hela hotellet ansågs säkert vet vi inte......
Som tur var behövde vi ju inte uppleva någon jordbävning. Det var ju dock en sådan en bit utanför Chiles kust, dagen efter det att vi kom hem till Sverige igen.
Ibland kändes det som om golven vibrerade lite, men det kanske berodde på coca-thet, skylten eller de många resorna:-))

En hel del intressanta utflykter blev det också, men de får jag återkomma till!