måndag 28 juli 2014

Inspirerad blev jag....
när jag för ett tag sedan såg Ann-Marlens och Gunillas inlägg om miniatyrer.

Först började jag fundera på de 2 jag sytt, fler har det inte blivit. Om man nu inte kan räkna dit den senaste i kortformat (10 x 15 cm), för i så fall är det 3:-)) 

Den första var ett kursprojekt för Katriina Flensburg på Plommonlunden (numera Quiltakademin). Troligen under våren -93.
Hela kvilten är 26 x 32 cm. Blocket, "churn dash", är ca 4,5 cm stort, eller kanske snarare litet. Kviltad blev den först flera år senare. Det var nog sedan jag gått en kurs i handkviltning i Västerås, när nu det kan ha varit....
Detta är nog det enda färdiga arbetet som blivit handkviltat här.... För det som påbörjades under kursen är ännu inte avslutat:-)

Ett teknikprov någon gång.....
Denna är 35 x 35 cm.

Mycket sytt blir det ju inte i den här värmen, har alldeles för varmt i mitt syrum.
Men jag ville ju ändå kunna skicka ett sytt kort till en god vän, som fyllt år nu i juli. Sen har jag ju inte heller lyckats få till någon scrapsstjärna för juli. Inspirationen plus dessa anledningar gjorde att det ändå fick lov att bli en stund i syrummet. Detta blev resultatet
Om jag minns rätt, så tror jag att remsorna i stjärnans spetsar är ca 1/4" breda. Kortet är i alla fall 10 x 15 cm
Kan man kalla detta en miniatyrkvilt? 
Lagom stort att sy i värmen var det i alla fall:-))
Länkar detta inlägg till Majas scrapsutmaning, eftersom det är en stjärna. Och dessutom kan den väl passa hos Evas Visa och berätta, eftersom det var genom den bloggen jag först upptäckte Gunillas och Ann-Marlens inlägg, som inspirerade mig? 

Sedan jag skrev förra blogginlägget, har jag upptäckt att silikonmattan SewSlip säljs av Quiltbiten. Fast den verkar vara slutsåld för närvarande......

Och apropå ett ännu tidigare inlägg, så vet jag nu att glass med lavendel och choklad blev mycket gott!:-)) 

6 kommentarer:

Maja sa...

Katarina!
Dina miniatyrer är superfina!!!
Stjärnan är UNDERBAR!!!
Tack för att DU syr och länkar!
Inspirerar gör Du alldeles säkert!

Kram//Maja

annemarlen sa...

Visst är det roligt att plocka fram lite gammal skåpmat. Dina miniatyrer är fina och självklart är din sista en miniatyr också...som är himla fin!
Ha det gott i värmen, själv är jag i (på) ett svalare Island :))

annicka sa...

Envishet o uthållighet behövs tänker jag med att sy så små bitar. Iaf väldigt läckra! Choklad o lavendel; så många kombinationer det finns!

evaj sa...

Detta kallar jag för INSPIRATION ggr flera!!Tack för du länkar till Visa och Berätta måndag!!Bambikram

Gunilla sa...

Att fylla år är roligt och att sedan få ett sådant kort, gör ju födelsedagen ännu bättre!
kram

Turid sa...

Flotte miniatyrer. Stjerna var bare helt super!