fredag 13 november 2015

En dag i Stockholm......
då min väninna och jag hann med besök på ett par museer. Vi började på Liljevalchs och utställningen "Utopian Bodies". Större och mer att se än vad vi väntat oss. En hel del märkligt också.....
Skulle någon av er kunna tänka er att sätta på sig en huvudbonad bestående av uppstoppade vita möss? Sulan med över 1000 tänder lockade inte heller mig......

Mestadels var det mer färg än i detta nästan helt vita rum, med väggarna klädda av rosor tillverkade av spån (och en del porslinstallrikar i blå-vitt). 
Efter Liljevalchs begav vi oss till Sven-Harrys konstmuseum för att se Inger Johanne Rasmussens utställning "Textil intasia". Här följer några bilder av de utställda verken.
Under senare år har Inger Johanne börjat samarbeta en del med en norsk författare och mytolog, Terje Nordby.
Verket härunder bygger på en sådan berättelse.


 När Inger Johanne Rasmussen först såg lokalerna där utställningen skulle komma att hänga, blev hon lite betänksam över de höga väggarna i lokalen samt den hela glasväggen. Därför skapade hon denna blomma, som då skulle ha Vasaparkens grönska bakom sig. Gräsmattorna var ju i alla fall gröna igår.
Har ni möjlighet att välja tid för att se utställningen, så välj gärna en guidad visning. Hade säkerligen  missat en del detaljer och berättelser bakom verken, om jag sett den utan guide.
Extra bonus var att Inger Johanne själv var med på visningen igår. På bilden härunder till vänster, tillsammans med guiden. Så vi hade möjlighet att få ytterligare svar på våra funderingar.  (Ursäkta den dåliga bilden. Blir gärna "darriga" sådana när jag fotar med mobilen.)
Om nu någon blev intresserad och skulle vilja veta mer, så finns här mer. 
youtube finns en liten video där man kan se henne arbeta.

1 kommentar:

Britt-Inger sa...

Det är en fantastisk utställning som jag hade tillfälle att se i oktober. Inger Johannes verk är verkligen magnifika.