måndag 23 januari 2017

Grytlappshängare 2
Den här gången får baksidan även kanta grytlappen.
På det här lilla provet är framsidan endast 4½" x 4½". Därför lät jag baksidan vara bara 1" större runt om. (På den blå grytlappen är kanten bredare. Men hur bred man vill ha den avgör man ju själv.)

Viker en dubbel fåll. Här har jag liksom på förra inläggets prov, först sytt fast 2 motstående sidor (1 på bilden här under). Naturligtvis kan man vika alla 4 kanterna och sy dem i ett svep. Tycker dock att det är lättare att sy 2 i taget. Hängaren stoppar jag in i fållen, så den blir fastsydd samtidigt som jag syr fållarnas kortsidor.
Och jag klipper bort lite av tyget i hörnen för att det inte ska bli alltför tjockt.  
Om man klickar på bilden, så ser man nog bättre sömmarna på fållarnas kortsidor (framside-bilden).

På grytlappen här under har jag också vikt över baksidetyget. Men här gjorde jag sneda hörn, och stoppade in ett bomullsband som hängare, innan jag sydde runt hela grytlappen.
För att sen hängaren ska "peka uppåt", sydde jag en maskinsöm på diagonalen. Vilket jag hoppas syns om ni förstorar bilden. 
Dags att börja sy prov på nästa sätt, inför nästa inlägg........

Inga kommentarer: