torsdag 26 januari 2017

Grytlappshängare 3

Dags för det sätt jag mest använt. Kantning med en enda lång remsa, och en lös hängare instucken i sömmen.

Brukar oftast börja med att sy fast kantremsan från avigsidan. Och syr då samtidigt in hängaren i sömmen. Man kan välja att placera den på mitten av en sida, eller i ett hörn. Lite svårare är det, tycker jag, att sätta den i hörnet. Och det brukar också bli bäst och snyggast för mig, att placera den på en av sidorna.
Viker sen över remsan mot rätsidan, och syr fast med raksöm, alternativt en mönstersöm. Se upp med att hängaren ligger in mot grytlappen.
För att sen få hängaren att "peka utåt", brukar jag smygsy fast den för hand i överkanten på kantremsan.
Ett sätt kvar.......

1 kommentar:

annicka sa...

Katarina, så bra exempel du visar oss. Jag gör nog för det mesta det tredje exemplet. Men å andra sidan har jag nog inte sytt så många grytlappar... nr 2 var intressant och nytänkande...