tisdag 28 augusti 2018

Dagarna/veckorna fortsätter att gå så snabbt.
Men så är det ju, speciellt när man har roligt, eller hur?
Och extra roligt och inspirerande var det i slutet av vecka 33, när jag var upp till Lennartsfors och Lapp-Elisa och sydde tillsammans med några goda vänner.
Det är inte bara roligt och syinspirerande, det är ju så vackert där också! Även om det denna gång inte var riktigt lika vackert väder som det varit vid tidigare tillfällen. Får väl erkänna att den översta bilden här med klarblå himmel inte fotades denna gång. För den här gången tog  vi oss inte tid med promenader  😊 Och även fortsättningsvis är det lite blandat med nya och gamla bilder.
För 15 år sedan var jag för första gången till Lennartsfors, och då för en träff med den ganska nystartade gruppen på Yahoo, Quilt-och lappteknik. 
Då var vi betydligt fler än denna gång, och vi bodde mycket enklare och utspridda i trakten. 
Vi samlades då i en församlingsgård, och Elisabeth och Ulf bodde då i prästgården, där även butiken fanns. 
Vid ett senare tillfälle när jag var på genomresa från Norge, hade butiken flyttat ut i en liten renoverad, mysig byggnad på gården. 
Men sen ett antal år tillbaks har de tagit över den gamla skolan, där de bor, har affär, en jättefin sysal samt mycket bra boende. 
Den här bilden är från ett tidigare tillfälle. Det kan man bl.a se på Elisabeths då ännu ofärdiga Gypsy wife kvilt på väggen. För nu fick jag se den färdig! Och nu hängde andra arbeten på väggarna.

Vill man inte, så behöver man aldrig sticka näsan utanför dörren. Men sitta utanför affären på den stora härliga verandan vill man ju ibland när vädret lockar.
För från sysalen går man genom galleriet fyllt med härliga, inspirerande kviltar till sovrummen och köket. Och affären är inte heller många steg bort.....
            Det finns 5 sovrum med 3 sängar i varje, och köket är välutrustat.
                             Och frestelserna i affären är många!
Vi var 3 st som samåkte. Första knappa 100 meterna började med skottkärra för min del. Och tydligen var det så även 2016..... fast det ser ut som jag hade mer packning denna gång. Och jodå, vi fick med oss all packning hem också, även fast det väl tillkommet lite nyinköp också 😊
Blev det något sytt då? Det blev det, fast endast på ett av de medtagna projekten. Bättre ha lite för mycket med sig än att bli utan jobb......
Det jag sydde på var min version av Gypsy wife. Hade en del block kvar att sy, och dessa hade jag skurit till hemma, det gäller ju att begränsa packningen lite. Hade tydligen missat ett par block och till ett block var några remsor för korta. För när jag syr efter en beskrivning så tänker jag inte, utan gör som det står 😒. Så dessa fanns kvar att sy när jag var hemma igen. Men jag kunde ändå börja sy ihop en hel del. Och härom dagen blev resten klart.
Tror inte det kommer bli någon bård på den, men man kan ju kanske ändra sig..... Den får ligga till sig lite! Det är nog dags att fortsätta med en del trädgårdsjobb......

8 kommentarer:

Kerstin sa...

Härligt att få läsa om din syutflykt!
Och din kvilt är bara så läcker i både mönster och färg!
Kram Kerstin

Annika sa...

Så roligt det låter. Och kvilten är så härlig. Kram Annika

Carmen sa...

Så roligt att läsa om din resa. Tänk att det är hela 15 år sedan vi var 23 st som träffades hos Läpp-Elisa och att vi då var många som inte träffats någon gång tidigare. :)
Jag har mönstret på quilten du sytt men har inte kommit igång med den ännu, den blir ett framtida projekt eller kanske inte. Din blev så snygg, helt sydd i dina färger.

sytanten-Gunilla sa...

Härlig semester och så fin din Gypsy Wife blev!
Det är klart att när du syr, så är det genomtänkt från början till slut.
kram

Gudrun sa...

Vilka härliga bilder från sydagarna. Din kvilt blir så super-läcker!
Kram Gudrun

annicka sa...

Riktigt trevligt att läsa om besök hos LappElisa under 15 år. Bra inland med retroperspektiv.
Så härligt att du sytt klart din fina o läckra Gypsy Wife!

Catarina C sa...

Förstår ni hade en jättetrevlig helg hos Lapp-Elisa, ja hennes boende och butik ligger verkligen naturskönt. För tre år sedan besökte jag ju hennes butik på vår resa till Norrland och Elisabet visade mig runt i hennes mysiga hus, synd att det är så långt från Helsingborg. Din Gipsy Quilt ser jättefin ut, kul att få något färdigt när man är iväg.

Kram Catarina

Anneli sa...

Gyspy wife blev så fin!