söndag 24 september 2017

Kawaii ?????
Vad är nu detta.... För drygt 2 veckor sedan hade jag aldrig hört just det ordet. Däremot visste jag ju vad Hello Kitty, manga och Pokémon var. Enkelt kan man väl säga att samlingsnamnet för allt detta (och förmodligen en hel del till) är kawaii. 
Ordet kan översättas med ungefär "gullig", "söt", ordagrant "älskling". Och företeelsen är något som sen tidigt 1970-tal kommit att bli en mycket framträdande och eftersträvansvärd kvalitet i japansk populärkultur, enl. Wikipedia. 
Så populärt att alla statliga myndigheter och liknande har sin egen "kawaii" mascot.
Prince Pickles är polisens mascot och Kumamom är Shikansens (snabbtåget).
Och figurerna dyker även upp i andra sammanhang. Fast på bilden här under ser jag ingen svart Kumamom .......           
                 Och varför i hela världen denna långa inledning om "kawaii"? Jo, jag har ett barnbarn som har upptäckt detta, och blivit väldigt förtjust i allt detta "söta". Och nu fyller hon snart 8 år .....
Och önskelistan upptas av saker till datorspel och "kawaii". Visserligen finns det Kawaii-affärer både i Stockholm och Göteborg, vad jag sett på nätet, men dit har jag inte tagit mig. Och att köpa tillbehör till datorspel är ju inte helt enkelt heller.
   Utan jag sydde en liten börs, som det väl får hamna ett litet pengabidrag i i stället.
Mönstret hittade jag i en japansk bok. Mönsterna brukar vara relativt enkla att följa, eftersom teckningarna brukar vara ganska tydliga och med cm mått utsatta. Fast detta mönster var inte fullt lika tydligt...... Men det blev ju något i alla fall. Sen återstår ju att se om hon tycker att detta kan kallas "kawaii"......

Tror jag glömt att lägga ut en sak i bloggen.......
Sydde för ett tag sen ett kort till en vän som fyllde år. I vanliga fall brukar födelsedagskorten bli i vanlig vykortsstorlek, men denna gång blev det lite större, motsvarande A5 ungefär.
Tyget är snöfärgat,  och det mesta är handbroderat. Men de bruna rundlarna är sydda på maskin över organza. Och underlaget i de turkosa formerna är angelina.

3 kommentarer:

Annika sa...

En söt Kawai tycker jag som inte vet och ett superfint kort. Kram Annika

Catarina C sa...

Får hålla tummarna att barnbarnet gillar den söta börsen! Man lär sig alltid något, hade heller inte hört ordet Kawai. Vilket fint kort du har gjort, måste uppskattats mycket av mottagaren!

Kram Catarina

Kerstin sa...

Så jättegullig börs! Den lär hon säkert tycka om. En av mina döttrar gillade också Kawai när de var små. Kortet är bara så superfint!
Kram Kerstin