lördag 13 oktober 2018

Varit till Västerås idag.....
där Rikstäcket haft årsmöte, utställning och där också en del kviltbutiker haft försäljning.
Ett 3-dagars event som äger rum på Aros Congress Center.
Ställer ut gör några lokalgrupper från  Västerås, Silverkviltarna från Sala, Hällbykviltarna från Eskilstuna bl.a. Möttes av många vackra kviltar i ljusatriumet. Fint hängt, men samtidigt saknar jag möjligheten att se kviltarna på nära håll.
Ingrid Agering, Anne Jennische och Yvonne Kervinen har också en mycket fin utställning av en utmaning de haft tillsammans.
De har sytt utifrån olika gemensamma teman. Cirklar, Vatten, Gräns, Fragment, Organiskt, Musik och Siluett.


I lokalen där kviltbutikerna hade försäljning fanns också en intressant utställning av årets  EQA (European Quilt Association) utmaning ut. Temat för året var "Boundaries" (gränser). De ställdes tidigare ut i Birmingham under "The Festivals of Quilts", och vandrar nu vidare i Europa.
Några få bilder av dessa
Det var inte helt lätt att fota dessa, trångt och lite mörkt, men ett litet smakprov. Förutom temat, så var där också vissa andra kriterier som skulle uppfyllas: 35 x 50 cm, porträttformat (stående), inget synligt kantband, inga råa kanter.
Nästa års tema är "Trådar utan gränser".
I lokalen där kviltbutikerna höll till, fanns även demonstrationer av olika tekniker. Alla hade inte kommit igång ännu pga årsmötet. Men jag träffade på en gammal bekant, Susan Dahlberg, som demonstrerade sitt sätt att sy fritt symaskinsbroderi. Under 1990-talet gick jag i flera år i hennes kvällskurser i Fritt symaskinsbroderi. Hon frågade om jag gjort klart mitt arbete med katter....det var inte klart vid terminsavslutningen 😖 Otroligt att hon mindes det, från slutet av-90-talet. Jag mindes inte direkt... Men när jag kom hem letade jag rätt på det, det är ju inte så mycket kvar.... kanske skulle försöka avsluta det? Blev ju lite uppmuntrad till att göra det, eftersom hon mindes det, och tyckt det varit bra, så långt jag hunnit då......
Fasaden har fått lite annan färg än originalet på kortet, förmodligen hade jag väl fler toner av egenfärgade grå tyger än av beige...... 

4 kommentarer:

Annika sa...

Tack för bilderna, roligt att se lite av vad som visas.
Hoppas få se din färdiga katt. Kram Annika

Kerstin sa...

Tack för titten. Härligt att du delar med dig till oss som inte kunde var där.
Din katt är superfin! Klart du skall sy den klart.
Kram Kerstin

Catarina C sa...

Kul att du fick tillfälle att åka till Rikstäckets årsmöte och att du delger oss andra de fina bilderna!
Kram Catarina

annicka sa...

Tack, så kul att se bilder. Håller med om att de stora quitarnas upphängning var fin men då på bekostnad av att inte se dem nära. Kom du inte ihåg kattbilden... det var ju bara ca 30 år sen... haha. Tur att du blev påmind. Kan bli en fin present till ett barnbarn. Barn brukar gilla katter...