måndag 10 november 2014

Sitter en del vid symaskinen.....
men så mycket sytt blir det inte.
Det tar tid att gå igenom den omfattande manualen till symaskinen, har kommit ungefär halvvägs. Det är mycket att lära in på/om den här modellen. Har ju en del erfarenhet av andra märken, men den här skiljer sig en hel del från dessa. Varför gör jag nu detta? Hade ju tänkt, att ta det vartefter behoven uppstod. Men för ett tag sen råkade jag ut för en del problem, när jag för första gången skulle använda en tvillingnål (på denna maskin).Då insåg jag, att det nog var bra att klara av detta, medan jag ännu har full garanti på både delar och arbete:-))
En liten speciell grej med den här maskinen är att man, när man slår på maskinen, kan bli påmind om vilken typ av nål som sitter i. Om man nu kommit ihåg att "mata in" det förstås:-))
Kanske någon undrar varför det sitter en massa små tejpbitar runt skärmen? Det beror på att jag har lite svårt att se symbolerna på dem, och att komma ihåg vad de står för. Hade nog varit bra med lite belysning även av dem...... Annars är belysningen väldigt bra på den här maskinen. 
Några provlappar har sytts....... 
och så här långt har det blivit ett par sidor med frågor på det jag läst, som ännu väntar på att besvaras.
Har tagit en tillfällig paus från detta och sytt mig en till tunika. Och den här gången klarade jag av att använda tvillingnålen!:-))
Denna är sydd av 2 tyger som "legat till sig" ett antal år. 
När jag ändå var igång, så passade jag på att klippa till ytterligare en. Men den får jag sy en annan dag. Det är faktiskt riktigt kul att sy lite kläder igen. I alla fall när det är lika lätt och snabbsytt som detta!

4 kommentarer:

annicka sa...

Så snyggt det blev med två tyger med olika strukturer! Kul mönster det här, som går att variera!
Det där med att läsa manualer borde nog fler göra!! Ler lite

Gudrun sa...

Vilken snygg tunika du syr.Min favoritfärg också:-))

Kerstin sa...

Vilken härlig tunika!
Mycket länge sedan jag sydde kläder.
Hm, man skulle kanske ta upp det igen? :)
Ja läsa och gå igenom manualen borde man nog göra. Får bli på nästa maskin. :)
Kram

annemarlen sa...

Tihi..
då håller vi på med samma, du o jag.
Köpte en Bernina 750 i våras och känner att det är dags att ta tag i den nu. Håller på att ta mej igenom alla sömmar och gör "provkartor", sen ska jag komma underfund med hur man kombinerar sömmar och hur man gör "ord" och hur man gör "enkelmönster"...... osv.
Mycket att lära när man varit Pfaff trogen i "hundra år".
....får nog ta till tejp, precis som du :))
Lycka till!
Kram