onsdag 14 oktober 2020

 Nu så......

har jag testat övriga storlekar av blocket jag visade i förra inlägget. Då använde jag 8 inch blocket.       Började denna gång att sy det största 12 inch.

Mitt block blev precis 12 inch färdigsytt. Så det bör nog sys med en knapp 1/4 " sömsmån. För jag förmodar, att tanken är att det ska vara 12 " när det väl är hopsytt med fler block. Liksom tidigare testade jag att sätta ihop flera block i Picasa. 

                        Fortsatte sen med 6 inch blocket. Detta sydde jag ihop med lite smalare sömsmån, flyttade nålläget 2 steg. Det blev bättre, men ändå bara knappt  6½ " färdigt.
Eftersom jag här varierat tygerna mer, så finns ju flera utläggsmöjligheter att testa med Picasa.I första försöket placerade jag alla blocken på samma sätt.
Provade sedan 2 andra möjligheter, där jag vred blocken på olika sätt.
Avslutade sedan med det minsta blocket, som ska vara 4 ". Sydde det med samma nålinställning som det föregående. Detta blev 4½ " hopsytt.
Testade förstås även att lägga ut detta med Picasa.
Ett kul block att sy! Och också roligt att prova hur mönstret förändras med olika placering av tyger. Har någon fått lust att testa själv att sy detta, så hittar man mönstret här  Man får scrolla ner ganska långt på sidan för att hitta filen man kan ladda ner.

3 kommentarer:

Kerstin sa...

Vilka härliga block du har sytt! Och så kul att se olika utlägg av dom. Jag gillar det som bildar ringar i kvilten. Läckert!
Kram Kerstin

Annika sa...

Så häftigt det blir. Kram Annika

Gudrun sa...

Vilka fantastiska mönster och variationer du visar prov på.Så vackra. 12"block är ju verkligen stort, tror aldrig jag sytt så stort.Hur skall du använda dessa fina??
kram och trevlig helg.