onsdag 17 februari 2021

 Vilken tid det har tagit ......

att få något helt färdigt. Men nu så, är de 2 första tabletterna färdiga. För det blev så jag använde de olika proven jag sydde med linjalen Hex N More. Så här såg proverna ut innan jag monterat ihop dem med bottentyg.  

Och så här blev de helt klara, efter kviltning och kantning. På bottentyget sydde jag vanliga raksömmar och på de mönstrade delarna blev det frihandskviltning. Kviltade med en melerad Valdanitråd, som var den jag tyckte var bäst i färg av de jag hade hemma. Valdanitråden är i grovlek 35, alltså lite tjockare än de jag vanligen använder. Som undertråd använde jag den vanliga Aurifiltråden (50 wt).Att använda de olika proverna på detta sätt passade mig utmärkt, eftersom jag tycker det är så tråkigt att sy flera likadana tabletter. Och jag kunde ju också variera kviltningen en del, vilket också var skoj. Det var tydligen länge sen jag frihandskviltade, för jag hade lite svårt att få pressarfoten jag tänkt använda, att fungera på bra sätt. Men som tur är så finns det fler alternativ :-))

3 kommentarer:

Annika sa...

Snyggt. Kram Annika

Kerstin sa...

Så jättefina dom blev! Härlig kviltning!
Kram Kerstin

annicka sa...

så bra att du fick två mattabletter på detta vis. Snyggt med dina varianter av quiltning!.
Ett bra tips av dig att använda provlappar på detta vis. Snyggt. Du har dem väl till vardags?