onsdag 25 april 2018


Dag 6 – Takayama och vidare mot Shirakawa-go      8 april
Efter incheckningen så blev det förstås japanskt bad. Efter det gick jag tillbaks dit, och hade då turen att inga badande fanns kvar, så jag kunde fota lite. I trakten finns många varma källor.
Sen var det dags för en festmåltid, en ”kunglig” sådan, dvs. "kayseki  ryori", vilket kan liknas med  franskans ”haute-cuisine” .    
Fint uppdukat i matsalen, känns lite lustigt att sitta som på rad 😏 Men praktiskt för serveringspersonalen, som ofta kom in med fler skålar med mat. Alla var vi klädda i likadana kläder som ni ser några ha på bilden. Kvinnorna i rosa och männen i grått.Tog inte på mig min ”väst”, eftersom jag tyckte att färgen inte var snygg mot det rosa. Den grå hade varit mycket bättre, men jag ville ju inte avvika från det tänkta 😊 Och det blev varmt, så lika så gott att jag inte tog den.
Minns inte allt vad det var, förutom köttet som var särskilt ”fint”.  Köttet i regionen Hida anses hålla en mycket hög kvalitet, det är mycket marmorerat. Lite fick vi tillaga själva, både koka (uppe till vänster) och steka (uppe till höger). Sedan Hans somnat kom jag på, att vi borde ju haft en bild på oss i kläderna 😊 Därför tog jag i alla fall några detaljbilder.  Man går i strumplästen hela tiden eftersom man inte får gå på tatamimattor med skor.
Nästa morgon serverades en helt igenom japansk frukost. Även då blev det till att både steka och koka lite. Mycket dekorativt, men jag får nog erkänna att jag hellre äter den vanliga västerländska 😊
Ett sak kvar att besöka i Takayama, Takayama Jinja. Det är den enda kvarvarande byggnaden i sitt slag som finns kvar i Japan. Under shogunattiden styrdes detta Hida-distrikt från denna byggnad. Det var både kontor och bostad för shogunfamiljen, samt fängelse och lager för skatterna, som utgjordes av ris. I denna trakt var det ibland svårt att få bra risskördar, så det kunde vara svårt att få ihop till skatten. Många män var skickliga trähantverkare, deras arbete kunde då ersätta "risskatten".
Ett tag framöver var det mycket tatamimattor på golven, vilket innebar att vi ofta fick ta av oss skorna. Golven var kalla, men mattorna mjuka att gå på. Mattorna täcker hela golven. Har de mönstrade kantband så är det extra fint.
En rolig detalj med mattorna är, att de är olika stora i olika regioner. Typiskt traditionella rum är vanligtvis 6 till 8 mattor stora. Och i bostadsannonser står då ofta hur många mattor som ryms i rummet, i stället för ytan.

När vi kom ut från huset passerade vi en liten marknad med matvaror bl.a. äpplen. En del var riktigt dyra. Köpte ett, som kvinnan skalade och klyftade ner i en påse. Tydligen ett vanligt sätt att handla det på. Det godaste äpplet jag någonsin ätit!
Det blev många bilder i dagens inlägg. Så fortsättningen med Shirakawa-go får komma i nästa….

3 kommentarer:

annicka sa...

Återigen trevlig läsning. Imponerad av all mat ni får. Koka o steka och pyssla med den. Synd att ni inte fotade er ihop i kläderna.men man kan inte komma på allt. Du har tagit mycket kort Som visar allt härligt ni fick uppleva!

Kerstin sa...

Så kul att få prova på så mycket olika saker ni gör. Och så härligt att få "följa med" och lära sig lite nytt. Och så mycket spännande mat ni får testa.

Kram Kerstin

sytanten-Gunilla sa...

jag är otroligt imponerad av hur du kan hålla reda på alla bilder och när de är tagna. Du måste skriva en ordentlig dagbok under resan?
kram