torsdag 28 mars 2019

Så det kan bli......
hade från början tänkt att blanda lite tekniker, bl.a tryck, när jag skulle göra ett födelsedagskort. Men så blev det i stället applikation och lite broderi. Det är ju vår, och det dröjer nog inte allt för länge innan körsbärsträden blommar......
Därför blev det körsbärsblom, Sakura, på både fram och baksidan av kortet. Det mesta i japanska tyger och lite sashikobroderi. Enda tyget som inte är japanskt är den lilla, mer rosa rundeln, i mitten av blomman. 
 Inspirationen hämtade jag i denna bok med japanska kviltblock.
 När jag såg denna boksida slog det mig, att jag nog använt mig av den tidigare, men då utan applikation. På locket till denna ask med mugg/glasunderlägg som jag sydde till min dotter kring åren 2007 och lite framåt. Det fattas fortfarande en del underlägg, om det ska bli dussinet fullt.....
                   8 stycken har jag tydligen sytt klart av bilderna att döma.
Det jag lärt mig om sashiko har jag mestadels gjort ur denna bok.Båda böckerna är skrivna av Susan Briscoe. Och här i boken hittade jag ett till påbörjat broderi 😊
Kanske dags att göra klart det under tiden jag funderar på hur ett täcke ska kviltas....... Eller kanske jag ska hitta på något alternativt sätt att använda det?
Eftersom det tar lite tid mellan att mina arbeten ska bli klara, så kan det nog tänkas bli ytterligare ett inlägg om ett tag inspirerat av Japan.......

4 kommentarer:

Gudrun sa...

Du gör så fantastiska broderier!!Underbara små konstverk. Verkar som du har lite olika saker att fundera på:-)).
Härliga dagar nu,blir ganska många timmar utomhus.
Kram Gudrun

monkla sa...

Verkligen fin Katarina! Har alltid tyckt om japansk stil, så fin med sashikobroderier. Kram Monica

Kerstin sa...

Underbart kort! Lycklig blir den som får det!
Tack för boktipsen.
Kram
Kerstin

Annika sa...

Så vackra saker. Kram Annika