onsdag 3 april 2019

Blir det något mer Japaninspirerat månntro......
det återstår att se. Denna vecka passerar jag mest genom syrummet, hinner inte stanna där inne. Några tankar och idéer finns för dessa blå japanska tyger, men idéerna behöver nog "mogna" lite mer......
Det gäller att passa på med lite utesysslor när vädret lockar och lusten finns. Någon direkt lust hade jag väl inte till detta, men idag blev alla pelargoner omplanterade. 
I samband med att jag sydde kortet, så tittade jag också lite på min lilla blå, japanska tygsamling. 
 Tygerna här ovan har legat till sig ganska länge. De är köpte på olika ställen här i Sverige. Det översta av dem har 3 olika mönster över tygbredden.

När vi förra året var i Japan, så besökte vi även Takayama. I en av dessa byggnader fanns en hantverkare, som hade lite handtryckta och vävda tyger. Där fanns också en hel del mycket fina sydda väskor. Kände att jag inte ville fota dessa, men jag blev inspirerad.
Och några tyger var jag ju bara tvungen att handla med mig. Det tryckta och det mönstervävda köpte jag av henne. Det mönstervävda är vävt på traditionellt japanskt sätt, och därför endast 35 cm brett.
I Tokyo fick jag ju också möjlighet att besöka Reiko Kato´s affär "Mother´s Dream".
Reiko Kato står till vänster på bilden, till höger är expediten i affären.
Reiko Katos arbeten är i en stil som jag aldrig provat på. Känns inte riktigt som "min". Men eftersom jag tyckte modellen på denna väska kändes lite intressant, trots att det även är ryggsäck, så köpte jag bl.a. detta "kit".
Har sytt en del väskor från mönster i japanska böcker, men nu har jag kanske "gapat över" för mycket.......Detta kan nog bli en utmaning😊
Nu är frågan, vilket lockar mest: de blå tygerna eller ska jag försöka mig på "kitet"????

4 kommentarer:

Kerstin sa...

Härliga tyger du visar! Skall bli spännande att få se vad du gör av dom.
Kram Kerstin

Gudrun sa...

Båda projekten verkar väldigt fina,du får singla slant.Du kan säkert googla översättning på ord du inte förstår av sammanhanget.
Lycka till!
Kram Gudrun

Annika sa...

Så härliga blå japanska tyger. Kram Annika

Gunilla sa...

Härliga japanska tyger. Det är klart att du måste ge dig på kitet. Om du får problem kan du alltid skriva till Pia, som kan en del japanska, men framför allt är gift med en japan :-)
Även om väskan inte är din stil, är den jättefin tycker jag. Och det beror nog på att jag sytt en liknande för många år sedan (tillsammans med Pia)
kram