torsdag 13 juni 2019

Det började med en.....
Picknickduk, som var klar på våren 2013.
 Tyckte det var skoj att sy cirklar av restbitar. Kanske skull fortsätta med en picknickfilt med svart bakgrund? Medan jag sydde cirklar började jag fundera på kviltning……. En idé kunde kanske vara att dela in den i olika fält med hjälp av garn? Provade mig fram, bestämde mig till slut för ett lila garn.
                     Så här såg den ut i januari 2014, innan garnet blev påsytt.  
Sen las den undan några år, medan jag började på nya projekt……..
I augusti 2017 skulle jag iväg till LappElisa på syträff. Vad skulle jag ta med för syprojekt? Att sy en ”smålandsbaksida” till toppen, kunde ju vara ett lämpligt projekt. 
Sen hamnade den lite ”på vänt” igen tills jag hade en lämplig tråd att kvilta med. Hade en liten rulle av en melerad lila tråd som jag gärna ville använda. Men den skulle ju inte räcka. Letade på nätet och kollade på syfestivaler, men hittade ingen.
Ända tills Maria Bussler beställde hem den till mig efter syfestivalen i år i februari. Tack för det Maria!
Och jag har även fått användning av den på nästa kvilt som håller på att kviltas.
Under väntetiden, så dök det upp linjaler på den svenska marknaden att använda vid kviltning med de vanliga symaskinerna. Det verkade ju skoj! Det ville jag prova!

I april kom jag igång med kviltningen. Kul men inte lika lätt som det såg ut på youtubeJ
 Och det tog tid….. i alla fall så här i början. Så jag växlade mellan att använda linjaler och att frihandskvilta utan dem.
Och så här ser kviltningen ut på en del från baksidan. Det är ju där den brukar synas bäst.....
 Har ni orkat så här långt? Kanske vill ni se hela kvilten?  Cirklarna är som ni kanske sett applicerade.
          Och en bild av den kviltade baksidan. Kantremsorna är hopsydda av många små tygbitar.  Och den handsydde jag fast mot baksidan emellanåt på årets syträff hos LappElisa i maj.
                  Hoppsan, kom på nu att jag glömt att märka kvilten med namn……

4 kommentarer:

Kerstin sa...

WAW!!! Vilken kvilt! Så superfin både vad gäller färger och mönster!
Och vilken kviltning! Super duper fin!!
Baksidan är läcker den med!
Kram Kerstin

Catarina C sa...

Det är bara att gratulera dig Katarina till din superfina kvilt och säger som Kerstin, vilken fantastiskt kviltning du har gjort och just blandning av FMQ och kviltning med linjaler blir jättefint. Vilka linjaler använde du? Och baksidan blev också jättebra!
Kram Catarina

Gunilla sa...

Jag är mållös. Vilken kvilt du skapat! Färger, design och kviltning är helt fantastisk.
En liten fråga, försvann garnet eller är det min syn som spelar mig ett spratt? Var garnet till hjälp för kviltningen?
kram Gunilla

monkla sa...

Wow så snyggt, så snyggt!!! Allt är pefekt från färger till mönster och vi ska inte prata om quiltningen!Kram Monica