måndag 11 november 2019

Dag 4
I stället för att välja att tillbringa dagen helt på egen hand, så valde vi att följa med på en frivillig utflykt till bl.a. hutongerna.
Hutonger, som även kallas Pekingfyrkanter, är en typ av bostäder som började byggas på 1200-talet.
Det är små hus som omsluter en innergård. Ursprunget till namnet är lite omstritt. En version är, att det kommer från en mongoliskt ord som betyder vattenbrunn.
På 1980-talet började hutongerna att rivas, och idag finns inte många kvar. Tidigare bestod nästan hela innerstaden av hutongområden. Folk flyttas ut till nya skyskrapeområden som växer upp som svampar ur jorden. Att det inte är så populärt att behöva flytta, i synnerhet för de äldre, kan man ju förstå. Det är en blandad befolkning i hutongerna, en del är fattiga medan andra är mycket rika.
När vi kom fram till ett av hutongområdena, så fick vi först en rundtur med cykelriksha.
Sedan fortsatte vi till fots. En del gränder var mycket trånga, och inte blev det lättare med alla parkerade bilar som stod där.
Vi kom bl.a. fram till ett torg, där grupper av ungdomar kickade med en slags "fjäderboll".
Vi fick också tillfälle att besöka ett hem. Här står värden och lokalguiden och tar emot oss på innergården. Varje hus innehåller ett rum. Här verkade familjen ha alla hus för sig själva.
Det kunde också hända att hela familjer bodde i ett rum/hus.. Kanske vanligare förr?
Det verkar som om den materiella standarden har höjts mycket för många av kineserna. Men det gäller inte för alla...... vi såg även en del tiggare på vissa ställen.
Mannen började med att stolt visa fram något dokument, som jag tror att han fått i samband med sin pensionering. Kan tänka mig att de som tar emot turister på detta sätt är noga utvalda av kommunistpartiet. För kontrollen är omfattande, och nu har man även börjat med "sociala poäng". Det finns även ett intressant program på svt om detta, som tydligen ska gå att se fram till 31 aug.2020.
           Intressant att få tillfälle att se hur det kan se ut i kinesiska hem. Vi fick gärna fotografera.
Besöket avslutades med att mannen sjöng för oss. Det blev riktigt medryckande, så vi klappade takten till. Bilderna är skärmklipp ur en video, det gör dem nog lite oskarpa. Vi kunde sen läsa en engelsk översättning av texten, som han sjöng. Fast det kunde vi förstås inte kontrollera😊
När vi sen återvänt till bussen, så for den vidare till en av alla marknader som finns i Peking.  Just denna kallades "Silk market/Silk Street". Kanske inte riktigt vad jag lägger i begreppet "marknad", utan mer som ett varuhus, med många olika små affärer/stånd. Där gäller det att pruta.
Vi fick 2 timmar på oss där, då vi också kunde passa på att äta lunch på något av matställena som fanns där. Det verkade som om de flesta av oss valde pizza denna dag😉
När sen bussen lämnat oss på hotellet, så hade vi "egen tid" resten av eftermiddagen.
Vi valde att strosa omkring ett tag i närområdet. Vi passade på att kolla den nerladdade översättningsappen. Det gäller att ha den nerladdad, eftersom google inte är tillåtet i Kina. På kvällen lyckades vi beställa en riktigt god middag, till skillnad från ett annat tillfälle när det blev mindre lyckat. Inte alltid så lätt att tolka bild och engelskt ord, som vi inte kände till. Då råkade det bli friterade grisfötter 😉, men vi hade också ett gott ris därtill med grönsaker. På matsedeln fanns en annan rätt med ordet "feet" och den undvek vi.......men det hjälpte ju inte 😉
Imorgon far vi vidare med snabbtåg till Xian.......