onsdag 20 november 2019

Rekordtidig väckning idag,
för avfärd mot Guilin. Från hotellet 04.30! Skulle ha tagit ett flyg vid 11-tiden, men det blev inställt, så nu var det 07.10 som gällde. (Men när vi väl kom iväg så var klockan 8.10). Fick frukostpaket med från hotellet att äta i bussen.
Grundligaste securitykontrollen hitintills. Mitt kamerabatteri låg i handbagaget, det gick bättre att ha det i handväskan😉 Våra stora resväskor gick direkt till hotellet i Guilin, medan vi skulle ha med övernattningsväska till LongJi, som bergen heter där vi skulle övernatta. LongJi kan översättas med "drakens ryggrad".
Efter landning blev det buss i ca 1.5 timme, innan vi fick byta till en mindre buss för ca ½ timme till, innan vi kom fram till LongJi. Under bussresan fick vi tillfälle att se, och känna doften av en Osmanthuskvist. (Vid ett senare tillfälle (en båtfärd) fick vi tillfälle smaka på vinet som görs på dessa, blir lite sött som ett dessertvin).
Efter bussturen var det så dags att till fots ta sig uppför berget ca 30-40 min. Om man inte som vissa, ville prova på att bli buren upp. Man kunde också få bärhjälp med sitt handbagage i stora korgar, som kvinnorna bar på ryggen.
Försäljarna av regnponchos fick en del sålt, för som synes var det dimmigt och lite regnigt.
Bergsluttningarna här är täckta av odlingsterrasser för ris. Nu var riset skördat, medan resterna fick ligga kvar för att bygga på kanterna.
Längs vägen uppför fanns många stånd med olika typer av försäljning.
Och av den stora väggbilden så kunde man ju göra sig en bild av hur vackert det kan vara där.....
I dessa trakter bor flera av Kinas minoritetsfolk, främst Zhuang och Yaofolk. Kina har 56 erkända minoritetsgrupper, och Zhuang är den största av dem med 16 milj. Yaofolk finns även i Vietnam. (Blev förvånad när jag googlade, och fann att Vietnam har 54 olika folkslag, nästan lika många som i hela Kina).
På bilden här under är en Yaokvinna klädd i traditionella kläder och med sin karaktäristiska frisyr. Hon visade gärna sitt långa hår, och hur hon sätter upp det. Enl. guiden så klipper kvinnorna sig endast en gång i tonåren, och det håret sparas och används som extension när de gör sina frisyrer. Fast jag såg inte att just denna kvinna använde något extra hår.....
Så småningom kom vi så fram till hotellet där vi skulle sova en natt. Och när vi kom fram var det dags för lunch.
Roligt att få tillfälle att övernatta på hotell som är så annorlunda, och med så fint hantverk. Har för mig att vårt rum låg på tredje våningen, och kan tänka mig att rummen inte heller såg likadana ut. Bakom glasdörren finns badrummet.
Naturligtvis "måste" jag också få visa upp textilierna.
En rätt, bland alla andra vi bjöds på, var ris tillagat i bamburör. Smakade bra som allt annat vi åt. Men glad att vi slapp testa det de använde orm till......
Vädret ändrade sig väldigt snabbt här i bergen. Vid ett tillfälle efter frukosten dagen efter, råkade jag se att det såg helt klart ut. Vi skyndade oss ut, men då var det molnigt och disigt igen....... På väg ner mot bussen på förmiddagen tittade vi mer på byggnaderna än på odlingsterrasserna och försäljningsställena.......
Trots att vädret inte var det bästa vid vårt besök här, så är jag ändå glad över att ha fått uppleva detta så speciella område, med sin annorlunda kultur.
Nu blir det buss till Guilin och ett mer ordinärt hotell igen........