måndag 2 december 2019

Sista dagen i Shanghai.....
kunde vi välja mellan att åka på en ½ dags utflykt till "watertown" eller att tillbringa dagen på egen hand. Vi valde det senare, eftersom vi bl.a. ville provåka världens snabbaste tåg.
Vi började med att ta tunnelbanan från hotellet till Nanjing Road-stationen. Därifrån hade vi sett att man kunde ta Maglev-tåget ut till flygplatsen.
    Sedan 1960-talet har snabbtåg utvecklats i många länder, dessa brukar gå som fortast ca 300 km/tim. 1997 planerade Tyskland att bygga en Maglevlinje mellan Berlin och Hamburg, men planerna skrinlades.
2000 började Kina bygga Shanghai-linjen med den tyska teknologin.  
      På 46 sek ökade hastigheten till 118 km/tim, för att sedan som fortast gå 430 km/tim. En liten stund var den faktiskt uppe i 431 😉 (Det var inte hela dagarna det gick så fort, utan endast 1 tim 45 min på morgonen och 45 min på em. Varför skillnad vet jag ej.)
               Det kändes aldrig obehagligt fort. Utsikten förändrades väldigt snabbt. 
Efter 7 min var vi framme vid flygplatsen, 3 mil från Shanghai´s centrum. Med buss, nästa dag tog det ca 45- 60 min.
När vi kom tillbaks till utgångspunkten för tåget, besökte vi det lilla museet, som visade en del fakta om fordonsutvecklingen och en hel del om Maglevtekniken. Tåget svävar över rälsen med hjälp av magnetism. Styrkan av magnetfältet är mindre än hos en hårtork eller symaskin!  
Därefter stannade vi till ett tag på "Market of Science and Technology Museum", som inte riktigt är vad det låter som, utan en marknad med olika affärer. Ofta låg samma typ av affärer ganska samlat, och det var inte enbart kläder. Och vi lyckades hitta en liten present till det 4:e barnbarnet också 😊
Tillbaks vid Nanjing Road igen, för att titta lite på utsikten över stan "från ovan". Vi nöjde oss med 45 våningen på Radisson.
Sen var det dags att ta sig "hem" till hotellet för ta igen sig en stund innan det var dags att träffa gruppen för en avskedsmiddag, en rikt tilltagen buffé på Marriott. 
Många tjusiga  blomsterarrangemang fanns det, men de flesta bilderna av dem blev inte bra. Om jag minns rätt så låg restaurangen på 48:e våningen. men det blev endast en bild tagen av utsikten när det började skymma, och ingen på maten. Lät mig smaka av den desto mer😉
Efter detta var det dags för en akrobatikföreställning. Där var det fotoförbud, och eftersom jag efterlevde detta, så har jag inga bilder, och därmed inte heller några direkta minnen av den......
Nästa dag avresa från hotellet efter frukost. Hörde redan där att det var osäkert med hemresan, men vi behövde ändå åka ut till flygplatsen för ytterligare besked. Det visade sig att SAS ställt in flighten på grund av personalbrist. Vi blev ombokade till Thai Air till Bangkok, och senare därifrån till Arlanda. Väntan i Shanghai blev lång.... Däremot gick tiden fortare under väntan i Bangkok, för där kunde vi för första gången på 14 dagar ha tillgång till ett fritt (dvs. ej censurerat) internet igen! 
                 "Hemma" igen  på Arlanda ett halvt dygn senare än beräknat.
En fantastisk resa med så många upplevelser av skilda slag! Och tillsammans med en mycket trevlig grupp och en utmärkt bra guide! Tack för härligt sällskap under 14 dagar!
                        Här är vi alla förevigade på Himmelska Fridens Torg!

1 kommentar:

Kerstin sa...

Lite skillnad i hastighet på tåget, mot våra Pågatåg. :)
Vilken "köpgata".
Skickar ett stort Tack för att jag har fått följa med på ett litet hörn, på din fantastiska resa. Och fått lärt mig lite mer om Kina.
Kram Kerstin