lördag 28 december 2019

"Syfattiga" månader...... 
blev det under slutet av året. Fast jag i inlägget 17 oktober trodde att det skulle bli lite mer fart på symaskinen. Och någon handsömnad blev det inte heller på resan, det blev ju nattflyg båda vägarna.....
När vi väl var hemma i november igen, så blev det lite bråttom med ett par småsaker. Snart 2 födelsedagar..... 
Först ett kort till en av syvännerna. Det blev lite broderi på en bakgrund, som jag "vävt" ihop av remsor under sommaren.
Några dagar senare fyllde ett av barnbarnen 10 år. Mamman trodde, att en liten väska skulle kunna uppskattas. Och den kunde gärna få vara lite "söt".
Och med lite pengar i innerfickan så blev det en present som blev mycket uppskattad. Så mycket, att den t.o.m fick följa med till skolan dagen efter 😉

Sen började det närma sig jul......dags att börja fundera på julklappar och hur årets julkort ska utformas. 
När det gällde idéer till julkort så hade jag sett en flätad stjärna som såg intressant ut...... blev en hel del letande för att hitta hur den gjordes...... När jag väl hittat det, upptäckte jag att det inte skulle fungera med garn, så som jag tänkt mig. Bakgrunden tänkte jag mig i "fabric paper", men inte heller det blev som jag önskat. Dags att tänka om.....

Plockade fram lådan med gamla vita linnetyger, lite spetsar och brodyr. Sydde ihop dessa med lite svängda sömmar. Sen var det dags för lite textilfärg, sprayfärg samt silvrig " metallic rub-ons". Och när det det väl torkat så återstod lite broderi med tunn silvrig sytråd.
Till baksidor använde jag ett blått tyg sprayat med lite silvrig färg.
2 av barnbarnen skulle kanske uppskatta att få lite  "uppgraderade" necessärer..... med lite innehåll från Body shop. Sen blev det förstås lite annat också.....
            Det har faktiskt blivit lite stickat undre hösten också, det var länge sen. 
Fast jag haft så lång tid på mig så blev 2 av paren färdiga först sent, sent på kvällarna, innan de skulle ges bort dagarna efter. Så typiskt mig!😉

3 kommentarer:

Kerstin sa...

Härliga alster du har sytt! Väskan är bara så söt!
Och härliga strumpor du stickat! Här har det blivit tradition att sticka några par socker till mina töser i julklapp. :)
Önskar dig ett gott slut på året.
Och ett Gott Nytt År!
Kram Kerstin

Annika sa...

Vilka underbara kort och väskan är ju bara så söt. Kram Annika

Gudrun sa...

Nog har du varit kreativ,så fina saker av olika slag du fått färdiga.
Julkorten är som alltid små konstverk!!!
GOTT NYTT ÅR! önskar jag dig också.
Kram Gudrun