lördag 15 augusti 2020

 Trädgård

För att anknyta till föregående inlägg, så har jag kommit fram till ytterligare ett alternativ. men sen stannade sömnaden upp igen..... Dags att ägna trädgården lite uppmärksamhet. Många perenner som behöver ansas, bl.a. lavendeln. Hoppas på ytterligare lite fler blommor, vill kunna baka en omgång lavendelskorpor igen.

Och växterna i krukorna börjar frodas, mest tomater och pelargoner.
Mest tomater lär det bli på busktomaten ´Totem´. Man kan ju undra hur mycket de skulle väga tillsammans..... Men det lär vi inte få veta, eftersom de inte mognar samtidigt. och tur är väl det!
Många av pelargonerna brukar kunna överleva förvaringen inomhus över vintern. Om inte alla exemplar, så ofta någon/några av de olika sorterna i alla fall. Men en del sorter klarar sig inte, och då får jag ju tillfälle att förnya sortimentet lite☺
Några tomater har hunnit mogna så vi kunna smaka. Inte så pass många så jag hunnit få någon favorit ännu. Det som mer liknar paprika är tomatsorten
´Cornabel´, som kallas "Kockens favorit". Det är nog den enda, som ännu inte hunnit mogna. Men det är en på gång....
På ett par av tomatplantorna har bladen krullat ihop sig. Ser inga skadedjur. När jag googlat har jag sett, att det kan bli så vid temperaturskillnader. I alla fall tycks det inte påverka tomaterna.

Det här är en växt som jag tog hem ett skott av från Samos 2000.
Tror den växt rekordmycket i år. Klipper ner den när jag tar in den på hösten. Stammen är som "ledad". Och inne tappar den sen någon "led" i taget, tills den sen sätter fart och växer igen. Vissa är hinner jag också få frö av den, som brukar kunna gro.
Har sett den en gång för länge sen i Uppsalas botaniska trädgård, men har tyvärr tappat bort namnet på den.
Pelargonerna här under har överlevt en eller ett par vintrar inne.

Men dessa 4 köpte jag i våras. Spännande att se om de överlever vintern......

Och ibland tar jag mig tid för lite tid för "skapande verksamhet" utomhus, när det inte känns lockande att göra det inomhus i syrummet.
Det blev några kransar samt lite egna "påhitt" för att fylla ut några rutor på armeringsmattan.


3 kommentarer:

Annika sa...

Oj vad det blommar. Kram Annika

Gudrun sa...

Så frodig och vacker trädgård/altan du har.Dina pelargoner verkar trivas enormt hos dig.Kanske är det för varmt här nere,de vill sig inte på samma sätt.Dina kransar är så vackra,jag får också ta tag i det fram i veckan när det svalnar av lite.Idag spås det 31 grader här,man orkar inte göra värst mycket mer än att laga lite mat.
Trevlig söndag.

Kram Gudrun

Catarina C sa...

Måste vara roligt att ha så många olika sorters pelargoner och de verkar verkligen trivas hos dig, kransarna är jättefina! Liksom Gudrun har vi alldeles för varmt, går upp till 30-31 grader och ingen vind, vår lilla gräsmatta är alldeles brun, hoppas det blir lite svalare i veckan!
Kram Catarina