söndag 8 november 2020

 En färdig topp

Mitt andra handsydda täcke är på gång, framsidan blev klar för någon vecka sen. Sedan det första handsydda täcket blev helt klart i januari 2016 kände jag ett behov av ett nytt stort handsömnadsarbete. Bestämde mig för att utgå från den här bilden.

Bilden finns i boken Designing Tesselations av Jinny Beyer. Insåg redan från början att jag skulle behöva "bygga på" mönstret på något sätt, för att få det tillräckligt stort för ett täcke. Satte igång utan att ha riktigt klart för mig på vilket sätt......förutom att jag tänkte använda mig av japanska tyger. Men insåg ju direkt att jag behövde komplettera även med andra för att få variation. 

                             I juni hade jag kommit en bit på väg.......

                                  I oktober hade det tillkommit lite fler former, kuber. Och jag hade också kommit på lite mer hur jag skulle alternera med färgerna.

Periodvis låg detta arbete "i träda" medan jag ägnade mig åt annan sömnad. Det var väldigt tidskrävande att välja tyger...... Ibland gick det veckor/månader när jag enbart klippte former och provade mig fram på designväggen. Ville också försöka få med andra former än stjärnor och kuber.
Så här kunde det då se ut med frysteip på olika delar, för att jag skulle kunna plocka ner dem för att sy ihop dem. Och sen sätta tillbaks dem på dess "rätta" platser.                                       I mars i år var nästan alla småbitar på plats......
I maj i år behövde symaskinen servas en del, det gav mig också tillfälle att välja ut tyg till bården. Sen blev det liggandes ett tag igen........ Och först för någon vecka sedan så blev det helt klart med bårderna på plats.
I dag var det torrt på altanen, så jag kunde passa på att fota. Det är lite för stort för designväggen..... Nu kommer det nog bli liggandes ett tag igen i väntan på vadd, baksida och kviltning. Tanken är, än så länge i alla fall, att jag nog ska försöka kvilta detta själv. Men hur behöver jag fundera på ett tag.....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 kommentarer:

Annika sa...

Det är vackert. Kram Annika

Gudrun sa...

Så underbart vacker!Du kan vara stolt över att ha genomfört arbetet på ett så genomtänkt och välarbetat sätt.Lycka till med fortsättningen!!
kram Gudrun

annicka sa...

Vilken prestation du gjort samt presentation:).
Jag är imponerad över ditt tålamod och alla olika delar i designprocessen. Jag vill ha för mig att du har en skiss också- är det så? För annars förstår jag inte hur du vet var de olika blocken ska in sen när de ska passas in i täcket. Dvs var ska å eller ö vara...
som vanligt fina färger- dina färger...