torsdag 7 januari 2021

En liten summering.....

av  vad som hände textilt under förra året. Började året med att sy en ny väska samt ett par portmonnäer. Mönstret till väskan heter Moxie Crossbody Bag. Ett kraftigt svart tyg samt ett korktyg som funnits hemma ett tag kom till användning.

Sedan fortsatte jag att sy av sådant som redan fanns hemma. Denna gång blev det ett antal frukt/gönsakspåsar. Något jag tänkt länge, men först nu blev det av.


Kände sedan att det var dags att göra klart ett arbete som inte blev klart 2019. Det var framsidan till en löpare. Här använde jag linjalen "Quick Curve Ruler" som jag tidigare enbart testat lite. Linjalen finns i 2 olika storlekar, här har jag använt mig av den lilla.I februari blev så löparen färdigkviltad och kantad.
I mars fyller en av mina syvänner år. Dags att börja fundera på hur årets födelsedags kort ska sys/broderas..... Årets kort syddes i rask följd av restbitar av japanska tyger och broderades på lite olika sätt med sashiko-broderi. På bilden här under finns även årets version av sydda julkort med. I år blev de lika, så därför enbart ett med på bilden.
I maj föll jag för ett nytt väskmönster "The Sling Along" från Studio Kat design. Här kom gamla denim-rester till användning, och jag kände mig ännu inspirerad av att fortsätta med lite sashiko. 
 I maj (2020) fick jag klart ett täcke, vars framsida jag sydde under 2018. Mönstret är ritat av Jen Kingwell och heter Gypsy Wife. Det är ett av de roligaste täcken jag har sytt! Har inte köpt några nya tyger till detta, utan använt sådant som redan fanns hemma. I juni 2019 var baksidan färdig, hopsydd av resttyger, och sedan fortsatte jag med kviltningen. Det var nog också en av de roligaste kviltningar jag gjort, så skoj att tänka ut olika alternativ för blocken! Däremot är inte raksömskviltning det roligaste jag vet 😉 
Under sommaren började jag med en baksida till ett täcke, vars framsida legat klar sedan augusti 2018. Kom på, att jag kunde använda delar som klippts bort under applikationerna på framsidan, och samtidigt testa en linjal som blivit liggande oanvänd några år, "Classic Curves" linjalen. Efter att ha testat med gamla lakan, så började jag med baksidan. Och det utan att veta hur det skulle bli färdigt....... I mitten av december var så baksidan klar.

För några dagar sedan så "mackade" jag kvilten. Har även kviltat några sömmar för att testa en tråd. Nu ligger den "på vänt" för att mer tråd ska komma med posten......            

I oktober hittade jag på nätet ett  "block" som lockade.... Det fanns i 4 olika storlekar, så det kände jag för att testa. En av storlekarna blev lagom till grytlappar.

I mitten av november fyller ett av barnbarnen år. Och till det behövdes en liten presentförpackning till pengar och örhängen. Kanske kan den också fortsättningsvis  användas till lite pengar och SL-kort......

I november hade en andra handsydd framsida fått sina bårder fastsydda. Började
2016 med de första små delarna....... Nu får detta ligga till sig, tills jag hittat en lämplig baksida.


Under mellandagarna visade någon upp ett så vackert täcke på Facebook, i någon av grupperna jag är med i där. Det inspirerade att plocka fram en linjal som fanns här hemma, men som jag ännu inte börjat använda. Resultatet av detta blev (än så länge) endast ett litet provblock. Det lockar till ytterligare test av denna linjal Hex N More!
Eftersom jag saknar ett lockande handsömnadsarbete, så "grävde" jag fram garn ur "lagret" och plockade fram stickor. Det var länge sen senast......
Tror att ungefär 4 "fjädrar" på sjalen var klara innan årsslutet. Trist garn till sockorna, men somliga andra bryr sig inte så mycket om det 😉

3 kommentarer:

Catarina C sa...

Vad roligt att du gjort en sammanställning, du har gjort så många fina saker under året och så läcker din sjal kommer att bli. Även jag har börjat stick raggsockor och det är också av det präktiga utseendet, men det är till mannen och då får de inte vara för färgglatt. Tyvärr får jag känning av tennisarmbåge när jag håller på och stickar lite för mycket, det gäller att pausa!

Kram Catarina

Kerstin sa...

Många härliga alster du har fått gjort under året. Så kul att se och följa vad du gjort.
Kram Kerstin

annicka sa...

Jag blir imponerad både över din sammanställning och naturligtvis alla dina projekt som är färdiga. En härlig blandning av sytt, broderat och stickat. Men inga kläder detta år?