måndag 5 april 2021

Fortsatt kviltning och markering.

Kviltningen av täcket Circle Game fortsätter så sakteliga. Som jag skrivit förr, så brukar jag, när det gäller frihandskviltning (dvs när man syr med mataren nersänkt) ofta skissa kviltförslag på plast utlagt över kvilten. Använder då en vattenlöslig overheadpenna. Nu börjar den ta slut, så det behövs en ny. Och det är tydligen något som inte efterfrågas så mycket längre, så inte helt lätt att få tag i. Testade med vattenlösliga tuschpennor, men det fungerar inte så bra på plast. Men Kontorab skulle ta hem till mig.

Här har jag testat på blocket som står på tur att kviltas. Inte säkert att jag fullföljer helt......

Något jag tycker är svårt, är att kvilta cirklar helt på fri hand utan att markera. Provade först om mina kviltlinjaler med cirklar skulle passa på sashingen (mellanremsorna). Men de stämde inte i storlek.....Tycker ofta att kviltlinjalerna begränsar mig. Så jag ritade upp lagom stora cirklar på kartong som jag kunde rita runt med kritpenna.

Emellanåt är det väldigt svårt att se dessa linjer på i synnerhet mönstrade tyger.
När jag senare ville ha en spiral på en rundel, så sydde jag genom mönsterpapper, som är väldigt lätt att sen riva bort.
Övrig kviltning på det gula och turkosa gjorde jag på frihand. Att kvilta "stenar" (på det turkosa) är ett pålitligt mönster som jag gillar. 
Att markera bågar på det blålila paisleymönstrade tyget syntes inte alls. Då blev lösningen att endast markera "målet" för bågen med en knappnål. 
På andra blocket härunder sydde jag utan markeringar på de 2 inre kvadraterna. Cirklarna på det blålila markerade jag delvis.
Får fundera på om det behövs någon kviltning på den gulgröna cirkeln......
Mer än hälften av blocken färdig kviltade, 7 st, 5 kvar.
 
Hur gör ni andra när ni frihandskviltar? Syr ni allt utan att markera/använda kviltlinjal?
 

2 kommentarer:

Viveka sa...

Så duktig du är, du har gett mig lite ideer tack för det.

Kerstin sa...

Blir en super fin kviltning!!
Själv har jag mer och mer börjat att använda linjaler när jag kviltar på frihand. Det och "puzzel bitar". Brukar också testa med att rita först på plast, för att se hur det blir.
Lycka till med fortsättningen.
Kram Kerstin