torsdag 3 augusti 2023

 Hemresa

 Vi bestämde oss för att åka hem en dag tidigare än tänkt, eftersom vädret verkade bli regnigt hela dagen. Det regnade rejält när vi skulle åka.   

Först vid hemresan kom jag mig för att fota ett av alla områden som lystes upp av rallarrosor. Det var verkligen grått av allt regn......
Vi hann inte åka särskilt långt innan vägen var helt torr. Det ändras snabbt i dessa trakter.
Men det kom mer regn på andra ställen........
 
Vägkäpparna är rejält höga i dessa trakter, uppåt 3 m skulle jag tro. Vet att det behövs, jag har tidigare åkt över Hardangervidda på vintern. Med de högsta snövallar jag någonsin sett.

Många "stentorn" var det på vissa ställen 😀
När vi åkte till Norge, så åkte vi via Oslo. Hemvägen valde vi i stället att åka över Charlottenberg/Arvika.
 
 När vi kom till Charlottenberg, så fick jag idén att vi kanske kunde hinna med ett besök på Rackstamuseét. 
 Varför det då? Visste sen tidigare, att en av pappas farbröder ingick i den så kallade   Rackegruppen/Rackenkolonin, i närheten av sjön Racken norr om Arvika. Och det har känts lite aktuellare, sedan jag började med lite släktforskning under våren.

Vi kom fram mindre än en halvtimme innan stängning, så det fick bli ett snabbt besök 😀
Rackengruppen har liknats med den engelska Arts & Craftsrörelsen. Gruppen bestod bl.a. av skulptörer, målare, bildhuggare, möbelsnickare och keramiker. 
Den mest kände konstnären är nog Gustav Fjæstad, som hade lockats till Arvika av skulptören Christian Eriksson.
Fanns där någon tavla målad av min avlägsna släkting då? En tavla hann jag i alla fall se😀
 
Den till vänster fanns på Rackstamuseét, det lär ska finnas andra på andra museér. Den högra hänger på en vägg hos mig. Det jag tycker mest om på den är hur han har fått fram glittret i vattnet.
Har tidigare aldrig sett någon bild på Ture Ander. Men på denna som jag hittat på nätet, ser jag att det finns stora likheter mellan honom och min pappa.

Inga kommentarer: