tisdag 9 juli 2024

 Meningslöst vetande för de flesta, men kanske intressant för några.


När man har svårt att sova så händer det att jag tar till lite sökande på nätet.

I natt råkade jag söka på mitt efternamn. Lite ”smalare” än mitt efternamn som ogift.......

Hamnade på diverse sidor, bl.a Flashback, lustiga namn:-)

Där hittade jag följande: Strömbergsson, absurt namn. Hur uppstod det?

Varifrån kommer det suspekta namnet "Strömbergsson"? Har Strömberg använts som förnamn en gång i tidernas begynnelse eller vad?
Finns tydligen 43 st som går runt inom landets gränser och heter så.

Hur uppstod detta spektakel till efternamn?

Men namnet är ju fullkomligt galet. Tycker det bör förbjudas.


Nu är vi faktiskt några fler än så som har detta ”absurda” efternamn. Enligt Folkbokföringen så var vi 59 personer 31 december 2022. Det finns också 3 personer som stavar det Strömbergson.

Det kan också finnas ytterligare några som har det som "dubbel-efternamn".

Enligt en länk på Flashback, så var det en Erik, född 19 januari 1776 i Näs, Anundsjö, död 20 januari 1861 i Vik, Nätra, som var först med namnet. Hans far hette Strömberg.


Det finns dessutom några som har samma förnamn. Sedan tidigare vet jag att det finns ytterligare en Katarina. Hon bor numera i Boden. För ett antal år sedan fick jag ett mail som berättade att mina biobiljetter fanns att hämta i Luleå. Det var nog där hon bodde då, för det var inte mina:-)


Det finns också ytterligare en Hans, lite yngre än min man. Han bodde i ungdomen i Eskilstuna och ägnade sig åt brottning. När vi var ganska nyinflyttade här i stan hände det att vi fick nattliga samtal som frågade efter denna Hans:-)

 

Vår sonhustru heter Helena, sen finns det också en Helén i Skellefteå och en Helen i Luleå.                  Ett av barnbarnen heter Maja, det finns också ytterligare en Maja, bara några år äldre, som bor i Gävle.

Har inte fått fram att det finns andra med samma förnamn.


För att inte detta ska bli ett inlägg helt utan bild/bilder, så kommer här en bild på dagens bak:-)

En rababer-kardemumma kaka som smakade riktigt gott till eftermiddagskaffet!


Inga kommentarer: