torsdag 28 februari 2019

Mest broderi denna gång......
I "min" syjunta har vi under några års tid haft ett cirkulerande korsstygnsbroderi på gång.
Vi är numera 4 st kvar i gruppen, och förra veckan nådde vi målet. Alla 4 tygstyckena var fyllda med diverse olika motiv.
                      I nov 2014 började vi, och då blev det endast ett motiv. De flesta åren har det blivit 8 motiv, 2017 hann vi med 9 omgångar. Och i år sydde vi de sista 2. 
 Jag började med att sy en del textila motiv som t.ex trådrullar, strumpstickning, garnnystan, sax, symaskin och knappar. Sen när jag hade svårt att komma på fler sådana, så tänkte jag ofta på årstiden, eller om det var någon helg, som jul/nyår det råkade vara i anslutning till att jag broderade.
Svårast var det mot slutet, när vi ibland hade ganska små ytor att fylla. Vi lyckades också få till det så att alla 4 blev klara samtidigt.
Det blev så att den jag började med och sydde sista motivet på, råkade bli min. Det är den här sista.
 Nu har det gått drygt en vecka, som jag inte hunnit sy något alls. Har i stället fått förmånen att träffa alla 4 barnbarnen en del på deras respektive sportlov. Och vi lyckades också få till en gemensam dag med alla! Sedan blev 2 av dem kvar här själva några dagar. Då passade de på att sy varsitt nyckelband, men annars blev det mest spel av olika slag. För vintern tog ju slut, lagom till sportlovet......
Idag har jag börjat testa att frihandskvilta lite. Men oj så ringrostig jag är, det var väldigt länge sen sist!

5 kommentarer:

Kerstin sa...

Vilken kul idé!! Och vilka härliga broderier det blev av den. Underbara!
Härliga nyckelband barnbarnen sytt.
Kram Kerstin

Annika sa...

Så fina broderier. Jättebra idé. Kram Annika

Gunilla sa...

Så roligt att brodera tillsammans och kul resultat blev det också. Det var väl inte lätt att fylla ut varje liten obroderad yta?
kram

Gudrun sa...

Härliga brodericollage!!
Kram Gudrun

annicka sa...

Ja det var fyra mustiga broderier som blev till under många år. Ett roligt minne av er syjunta! Jag funderade på vad man kan göra av ett sådant broderi och kom bara på kudde. har du någon ide?
Verkligt kul ide att sy nyckelband! Man har nog användning av det trots att en del numera bara har kort eller kod...