onsdag 7 augusti 2019

Lite textilt, men inte mycket sytt.
När man börjar längta efter lite skapande igen, men inte kan vara i syrummet p.g.a. värmen, så kan man ju passa på att testa lite annat. Vilket var precis vad jag gjorde en dag för ett tag sen, mellan barnbarnsbesöken.
Testade ett för mig nytt sätt att färga med rost, vilket jag senare sett tydligen kan kallas "eco printing".
 En av tygbitarna (med daggkåpeblad) blev ju ganska bra. Men de andra med bl.a. blad av akleja blev det inte mycket med. Frånsett den delen som fick lite linjer av snöret.
Så när barnbarnen var här färgade vi om de 2 sämsta bitarna med daggkåpeblad. Då hände det ju lite mer.
Har en hel del färgpulver, som jag använt till tygfärgning, kvar sedan väldigt länge. Undrar om de också kan användas till solfärgning........
Första försöket blev ju inte så bra. Men med bättre föremål att reservera med,
 så blev det ju bättre. Nu gäller det bara att få tag i en lämplig kypur att blanda färgpulvret med, så att det blir tvättäkta också........

Sen blev det också lite enkel "tuskaftsvävning" med bl.a. tygremsor, sarigarn och annat garn. Kanske kan det senare bli lite broderat på dessa bitar.......
Det blev även lite "vanlig" rostfärgning med barnbarnen.
Det senaste jag sydde var nog i juli, då det blev ett födelsedagskort till en av syvännerna. 
Kanske, kanske kan det snart bli lite fortsatt kviltande igen..... väderprognoserna förespår ju lite regn.....Och nu kan jag nog börja möblera om och stöka till lite i syrummet igen......

1 kommentar:

Kerstin sa...

Spännande med tygfärgning. Aldrig prövat själv men kanske dags för det. :)
Kram Kerstin