måndag 12 augusti 2019

Sommarens andra inspirerande utställning i art quilt.
Den förra var Yvonne Kervinens i Öregrund. Men tyvärr blev det inga foton tagna där. Däremot har jag inspirerats att prova på att rostfärga på ett för mig nytt sätt.

Igår (11 aug) blev det en utflykt till Örsundsbro. Är det ovanligt många orter o.likn. i Uppland som börjar på Ö?😖 (Kommer att tänka på några till: Österby, Österbybruk) Enligt denna länk så finns det 1197 stycken!
Nu var det ju en utställning jag skulle skriva om.......
Dagens utställning var denna:
Gruppen "Vi Tre" består av Gunilla Blomster, Elisabeth Hagman och Margareta Thelander.
I sina konstverk använder de sig av många olika tekniker: Applikation, broderi, kviltning (raksöms, frihands och handkviltning), olika sätt att färga tyg (sol- snö- rostfärgning t.ex) samt också olika slags tryck.

Först en översiktsbild från den fina lokalen.
I många av verken hade de arbetat utifrån olika, men gemensamma teman.
Roligt att se så olika tolkningar.
Ett tema var de olika årstiderna.

Andra var t.ex. skugga respektive text.
 En del bilder visade sig vara lite otydliga när jag la in dem på datorn. Därför kan jag inte vid varje bild utläsa vem som gjort vilket verk.
                      Några  arbeten där man använt sig av rost- och solfärgning.


Träffade ett par av utställarna och fick tillåtelse att visa bilder från utställningen här på bloggen.

Inte enbart konstverken var sevärda, utan även Alsta trädgårdar var inspirerande.
Här under ett äppelträd fikade vi t.ex mycket gott.

På en vägg i ett rum i caféet hängde en samling nyckelharpor bl.a. Det var i Uppland som nyckelharpan först blev ett folkligt instrument i Sverige.
I ett annat rum hängde ett litet sashikotäcke. Tyvärr blev bilden med texten till detta oläslig....
Hit åker jag gärna fler gånger när/om det blir fler utställningar som lockar!

3 kommentarer:

Kerstin sa...

Tack för att jag fick "följa" med utställningen. Härliga alster.
Kram Kerstin

Annika sa...

Så många fina quiltar och vilken underbar miljö. Kram Annika

Gudrun sa...

Så fina saker i vacker miljö!!
Kram Gudrun