torsdag 2 april 2020

Dags för ett nytt inlägg......
här på bloggen. Ibland tar det tid, även fast man har något färdigt att blogga om.
Bestämde mig för att en del "tråkgöra" skulle göras först. Och nu är en del sådant gjort, som  att sortera pappershögar - sätta in i pärmar t.ex. Hur många gånger har jag inte sagt till mig själv, att "sätta in papperna direkt i pärmar". Men det tycks aldrig hjälpa 😉.

Nåväl......... av de små tygbitarna i förra inlägget blev det också något litet.
Ett sytt kort till ett födelsedags"barn". Lite sashikosömnad blev det också på det, och lite "vanlig" kviltning.
 Korten gör jag i storleken 10 x 15 cm. Har nog hänt vid något/några tillfällen att det även blivit i något annat format.

Hitintills i år har det mest blivit en del handsömnad på täcket som jag påbörjade under 2016. Ibland går det långa perioder när inget händer med det.......
Har inte haft något färdigt mönster till det, utan utgick från den här bilden i boken Designing Tessellations av Jinny Beyer, och sedan har det växt fram allt eftersom. Om någon undrar hur stora bitarna är, diamantformerna (som bildar stjärnorna) har sidmåttet 1½ " (2,54 cm).
 
Nu är det ca 120 x 150 cm stort. Och nu får det "hänga till sig", tills man kan börja leva lite mer normalt igen, och besöka tygaffärer för att hitta det "rätta" tyget till kanter. Vem vet, det kanske växer till sig om väntan blir alltför lång...... Om jag inte kan hitta på något annat handarbete vill säga 😉 Det känns lite tomt.......
Kanske dags att sätta lite fart på symaskinen igen?

6 kommentarer:

Kerstin sa...

Ha, ha det om att sätta in i pärmar direkt känner jag igen. :) Så lätt att bara lägga undan, så växer högen man till slut Måste sätta in. :)

Vilket härligt täcke du sytt! Superfint!
Kram
Kerstin

Gudrun sa...

Så vackert kort du skapat.Som alltid!!!
Täcket är så otroligt vackert,vilket jättejobb du håller på med.
Kram Gudrun

Immi sa...

Vilka fina arbeten, noggrant och tjusigt!
Håller helt med dig i dina tankar om tillvaron, hoppas att det vänder snart!
Kram immi

Annika sa...

Vilket härligt kort och quilten bara underbar. Kram Annika

Barwitzki sa...

Herlig... god ide. Du gjorde det fantastisk.
Jeg har også mange små stoffstykker :-)))
Ha en fin aften... hilsen til deg. Viola

annicka sa...

Kortet är så fint- färgkombinationen mycket fin- jag vet ju som har det i min ägo!!

sy långsamt är väl fint att kunna- när ditt enormt fina handsydda egendesignade täcke är färdigt kommer abstinensen förmodligen att bli stor - det är ju ett arbete som verkligen kräver sin hantverkare! Så fortsätt sy långsamt så du slipper abstinensen-