lördag 13 juni 2020

En ny väska.....
men inte alls den jag hade tänkt att det skulle bli. Hade tänkt att nästa som stod på tur var att använda lite japanska tyger, och en helt annan modell. Men så var jag i Katrineholm för att få min symaskin servad på Tygshopen. Och där fick jag syn på en väska som Eva hade sytt. Och den "föll" jag för, så det kan bli 😃
Mönstret är detta "The Sling Along" från Studio Kat design. Men Eva hade lagt till en egen funktion, som jag också la till. Och det var, att göra remmen delbar för att även kunna bäras som ryggsäck.Brukar ha svårt för att använda ryggsäck, men tänkte att detta kunde bli ett försök. Och fungerar inte det, så finns det ju andra sätt att bära den på.
Tänkte direkt när jag såg väskan att jag skulle sy den av sparade kasserade jeans. Kände också för att göra ett sashiko-inspirerat broderi på den.
Ganska många olika delar att hålla rätt på, och ganska många olika moment var det.
Så här blev då min variant. 2 öppna fack, ett med magnetstängning, det bakre, och facket emellan de båda öppna, har blixtlås. När väskan var klar kom jag på att det kunde vara bra med något att fästa nyckelknippan i. Så jag sydde fast ett par vaxade snoddar i överkanten på ett av de öppna facken, och gjorde en 4-fläta av dem. I slutet av flätan sydde jag på en skinnbit som fäste för nyckelringen. 
På bilden till höger här över skymtar nyckelflätan fram, annars ligger den ju nere i facket.

Baksidan, den del man har mot kroppen, har en ganska rejält stor blixtlåsficka.
Och så här kan den då se ut när jag har den på mig.
Väskan var rolig att sy. Ser fram emot att använda den och testa hur jag tycker att den fungerar.

9 kommentarer:

Gunilla sa...

Vilken jättetrevlig väska du sytt och så många fina detaljer! Du kan du!
kram

Eva sa...

Så praktiskt och fin.

Kikki Ragnarsson sa...

Jättefin!

Catarina C sa...

Vilken jättetrevlig ryggsäck du har sytt, perfekt i jeanstyg och snyggt broderi, du kommer säkert att trivas med den!

Kram Catarina

monkla sa...

Vilken praktiskt och snygg ryggsäck har du sytt! Lycka till med handsömnad i värme! Kram Monica

Kerstin sa...

Härligt praktisk väska i härligt utförande du gjort!
Kram Kerstin

Annika sa...

Vilken härlig väska. Kram Annika

Gudrun sa...

En tjusig kvinna med en fantastiskt vacker väska!!
Kram Gudrun

annicka sa...

Det var en trevlig variant på ryggsäck/magväska/ryggväska. Du är särskilt bra på att sy i denim! Ganska knöligt ibland kan jag tänka mig. Sachikobroderi och denim passar så bra ihop- de liksom gifter sig med varandra. Det var givande att läsa berättelsen om väskans tillkomst.