fredag 8 oktober 2021

Kors i taket.......

2 inlĂ€gg samma vecka 😃       Som jag skrev i förra inlĂ€gget "stack" jag emellan med lite annan sömnad. Ett av barnbarnen hade önskat sig en speciell sorts pennor. Lite roligare dĂ„ att passa pĂ„ att sy en förvaring till dem plus till lite annat. SĂ„g ett mönster som jag fick lust att prova, Flipping out av ByAnnie. BestĂ€llde det frĂ„n Quiltpassion, kanske finns det Ă€ven hos andra affĂ€rer.

Började med att sy den stora, bara för att testa mönstret. Alltid roligt att testa nya och bra mönster. Sedan gick det lite snabbare att sy den mindre som jag tÀnkte ge bort.
Tycker det Àr en lite rolig modell, eftersom det fungerar sÄ pass bra att ha det öppet med bra översikt av pennorna.
Det stora rymmer som synes jumperstickor och Ă€ven en mindre stickning. Det var skoj att prova ett nytt (för mig) mönster som var sĂ„ bra skrivet. I ByAnnies mönster anvĂ€nds ofta ett lite bredare och kraftigare blixtlĂ„s (ca 1 cm bredare) Ă€n de "vanliga" pĂ„ metervara som jag brukar anvĂ€nda. Jag löste det pĂ„ sĂ„ sĂ€tt, att i stĂ€llet för att sy den andra sömmen pĂ„ maskin, sĂ„ sydde jag langett med broderitrĂ„d. Man skulle ju ocksĂ„ kunnat sy pĂ„ en snedremsa t.ex. 

Nu har jag Ă„tergĂ„tt till att arbeta med tabletterna. Men det tar sin tid, eftersom jag skarvar ihop en massa smĂ„bitar till kantremsorna...... 

4 kommentarer:

monkla sa...

Verkligen fina och anvÀndbara förvaring!!!

Annika sa...

Bra förvaringar. Kram Annika

Catarina C sa...

Som jag skrev pÄ FB Àr dina förvaringar jÀttefina! Tack för tipset angÄende öglan. Jag har kollat lite vad de olika butikerna tar för By Annies mönstren och det skiljer en hel del, Quilt Passion har nog bÀst pris vad jag kunnat se. Bra tips angÄende blixlÄsen, jag brukar ju ocksÄ köpa pÄ metervara men just till By Annies förvaringar har jag köpt hennes blixtlÄs, de kostar ju mer men klÀppen Àr vÀldigt lÀtt att trÀ pÄ. Nu har jag inte haft nÄgot större problem men de andra heller.
Ha en fortsatt fin söndagskvÀll!
Kram Catarina

annicka sa...

Katarina, vilket fiffigt pennfodral! verkar vara ett riktigt bra mönster, som passar till bÄde pennor, stickning och stickor. Det blev nog uppskattat eller hur med pennor och pennskrin.